Místem našeho průzkumu druhu pneumatik, které řidiči na autech mají, ustavujeme parkoviště na pelhřimovském Tržním náměstí.

Někteří z motoristů na nás vrhají nechápavé až lehce podezíravé pohledy. To když poklekáme u náprav aut a cosi si píšeme do bloku. Jiní dopředu pochopili, oč nám kráčí. „Zimní gumy mám už od začátku listopadu. Tady na Vysočině člověk neví, kdy to přijde,“ usmívá se Martina Malínková z okénka ukázkově přezutého seatu.

Služební auta počasí nezaskočí

Mimo jiné zjišťujeme, že řidiči služebních aut neberou zimu na lehkou váhu. Na parkovišti nestojí jediný firemní vůz „na letních“. „V servisu jsme byli snad před třemi nedělemi. Manžel toho dost najezdí, počasí ho nesmí zaskočit,“ povídá Lada Razimová, spojezdkyně z bílé fabie.

Během půlhodinky jsme udělali přesně 50 čárek. A jejich rozdělení? Vyhrála kolonka nadepsaná Zimní. V ní uvízlo 35 čárek. Z čehož vyplývá, že třicet procent řidičů jezdí na letním vzorku.

Podobný poměr potvrzují i pracovníci z pelhřimovských pneuservisů, kteří nyní mají zásluhou prvních sněhových vloček ještě více napilno.

„Lidé volají, snaží se narychlo vměstnat do pořadí. Opakuje se to každým rokem. Koho ještě zima nevyškolila, ten nechává přezutí na poslední chvíli,“ konstatuje Tomáš Zelenka z firmy CIME.

Ten vzápětí upozorňuje nejenom na nutnost sáhnout včas po zimním vzorku, ale také na jeho patřičnou hloubku. Ta by podle současných předpisů měla dosahovat nejméně čtyř milimetrů.

V opačném případě hrozí kromě až dvoutisícové pokuty od policistů za špatný technický stav auta i mnohem větší potíže. „Pokud je dezén nižší než tři, čtyři milimetry, lamelky již nepracují, jak by měly. Pneumatika správně nezabírá, klouže,“ naznačuje odborník Zelenka.

František Goldman, který přijel se sadou zimních kol na zdviž v pátek odpoledne, byl při dotazu na kvalitu obutí klidný. „Mám to změřené, je tam nějakých pět, šest milimetrů. Na sezonu to ještě stačí,“ řekl zkušený motorista.

Vyletněný vzorek škodověnku nespasí

Hromada nahladko sjetých zimních vzorků naházených vedle většiny pneuservisů nicméně dává tušit, že spousta motoristů si s bezpečností příliš hlavu neláme.

Jak navíc podotkl velitel pelhřimovských dopravních policistů Miroslav Lhotský, řada motoristů si troufne vyjet bez výbavy i v té největší chumelenici. „Týká se to především majitelů starších aut, kteří nejčastěji namítají, že toho moc nenajezdí,“ přidal Lhotský postřeh z praxe.

K tomuto způsobu smýšlení napomáhá i skutečnost, že české pojišťovny při havárii zaviněné nesprávným obutím prozatím nevyžadují spoluúčast při výplatě škodného.

„Pokud se ale podaří prosadit povinnost používání zimních pneumatik do legislativy, podobně jako je tomu v některých evropských zemích, asi pak tuto klauzuli použijeme také,“ nadhodil mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.