Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zdeněk Chrdle: Vlaky se měly testovat

Horní Cerekev – Ani části Pelhřimovska kolem Horní Cerekve se nevyhnuly problémy s novými vlaky Stadler, které si nerozumí se zabezpečovacím zařízením přejezdů.

6.12.2012
SDÍLEJ:

Zdeněk ChrdleFoto: Deník/Archiv

Vlaky proto v úseku Jihlava-Jihlávka jezdí pomalu a houkají a lidé mají strach o bezpečnost. Deník se ptal generálního ředitele AŽD Praha Zdeňka Chrdleho.

Vaše firma dodává na tratě zabezpečovací techniku. Týká se to i uvedené tratě?

Společnost AŽD Praha se na zabezpečení tratě nepodílí. Trať a kolejové obvody, které jsou předmětem problému, neprošly řadu let modernizací ani rekonstrukcí. Na trati se nachází přejezdy vzoru Sovětského svazu z 60. let a releové systémy ze 70. let. AŽD se podílela jen na dílčích dodávkách jako světla, výstražníky, závory a břevna.

Jaké problémy na přejezdech vznikají?

Kolejové obvody, které identifikují přijíždějící vlak 
a uvedou přejezd do výstrahy, jsou tak zastaralé, že není zaručena stoprocentní spolehlivost. Proto si kladu otázku, proč na trati nebyly před nasazením nových vlaků provedeny testy. Ty by mohly prokázat funkčnost vazby těchto prvků s novým vozidlem a měli bychom jasno. Problém je známý už od roku 2010, ale Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nemá tolik peněz, aby mohla zrekonstruovat a zmodernizovat všechny regionální tratě najednou. Letité podinvestování železnice zde sbírá pomyslné smutné body.

Jaké řešení navrhujete?

Existují tři řešení, která jsme SŽDC nabídli. Finančně nejnáročnější je výměna za nové spouštěcí prvky. Šlo by o definitivní řešení. Druhou možností je výměna za jednoduché spouštěcí body. A velmi rychlé a nejlevnější řešení by bylo doplnění spouštěcích prvků elektronickým kontaktem. Nicméně časem by se muselo sáhnout po jedné z prvních dvou variant, ale toto by pomohlo dočasně alespoň na těch nejpalčivějších místech.

Mají lidé oprávněný strach 
z toho, že jsou přejezdy jsou teď životu nebezpečné?

Neznám výsledky zkoušek ani testů, ale doporučil bych řidičům opatrnost a respekt 
při přejíždění kolejí. Je dobré ztišit rádio, netelefonovat, hlasitě nekomunikovat a před přejezdem zastavit. Vlak jede krokem a houká, takže ho nelze přeslechnout.

Potýkají se s problémy tohoto charakteru i železnice jinde ve světě? Kde a proč?

Samozřejmě, že i ve světě to řeší. Vyvíjí se jak technologie infrastruktury, tak i vozidel. Pokud spolu nedrží krok, vznikají problémy. Ty byly i v Německu, kde se také stala železniční nehoda, a nebo v Itálii. Ale v těchto zemích reagovali ihned a věci rychle vyřešili. U nás to jde trochu pomaleji. Je to všechno o penězích.

Autor: Jana Kodysová

6.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Poslanec Martin Lank

Martin Lank: Největší klad programu Realistů je jeho reálná splnitelnost

Jan Veleba, nyní senátor za volební obvod Chrudim, do nějž spadá i větší část Havlíčkobrodska, vede prezidentskou stranu SPO. Za tu nyní kandiduje jako lídr vysočinské kandidátky.

Předseda strany nemůže zůstat za bukem, říká Jan Veleba

Nejtepleji bylo v září v Dukovanech, nejvíc pršelo ve Velké Bíteši

Třebíčsko, Vysočina - Září bylo oproti průměru neznatelně chladnější. Průměrná měsíční teplota na Vysočině byla 11,4 °C, což představuje odchylku -1 °C od dlouhodobého normálu za období 1981 - 2010.

NAŠI PRVŇÁCI: Představujeme žáky ze ZŠ Počátky

Pelhřimovsko - Pelhřimovský deník přináší čtenářům nový seriál Naši prvňáci. Jeho prostřednictvím bude představovat tabla jednotlivých prvních tříd základních škol na Pelhřimovsku, a to až do pololetního vysvědčení. Rodiče a blízcí žáků každou středu na straně 4 a na webu najdou prvňáčky z Pelhřimovska. Deník si tak mohou koupit na památku. Nyní se představují žáci ze ZŠ Počátky.

Raf & Taksík zvou na koncert, který vyjde na jaře na vinylu

Rynárec – Na zajímavý koncert, který se uskuteční v pátek 20. října, láká hospoda v Rynárci u Pelhřimova.

České vlajky zabojují v příštím roce o rekord

Pelhřimovsko – Česká vlajka by se v příštím roce mohla stát hlavním aktérem nového rekordu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení