Dálnice zůstává dle statistik České asociace pojišťoven místem, kde na Pelhřimovsku docházelo za poslední dva roky k nejvíce nehodám. „Nerad tam jezdím. V dešti zpomalím, abych měl auto pod kontrolou, a pak mě předjíždí auta zleva i zprava, zdaleka ne všichni přitom dodržují maximální povolenou rychlost,“ zhodnotil dopravní situaci na nejvytíženější dopravní tepně v republice Jiří Slovák.

S tvrzením, že by byla dálnice nebezpečnou, však nesouhlasí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký. „Obecně platí, že dálnice jsou čtyřikrát bezpečnější než silnice,“ řekl Deníku s tím, že na D1 projede každých čtyřiadvacet hodin pětatřicet až čtyřicet tisíc aut. Pro srovnání je nejvytíženější silnicí první třídy na Vysočině dálniční přivaděč u Jihlavy, kde projíždí až sedmadvacet tisíc aut.

Dálnice není nejkritičtější ani z pohledu policejní statistiky. „V celém kraji jsme loni zadokumentovali celkem 4760 dopravních nehod a z tohoto počtu jsme jich šetřili na dálnici D1 celkem 415,“ řekla policejní mluvčí Dana Čírtková. „Vyšší počet nehod se stává na frekventovaných silnicích prvních tříd v našem kraji. Vyšší počet dopravních nehod také zaznamenáváme na silnici I/34 mezi Pelhřimovem, Humpolcem, Havlíčkovým Brodem a Ždírcem nad Doubravou,“ dodala.

Dálnice patří k bezpečným cestám i podle krajské koordinátorky Besipu Veroniky Vošické Buráňové. „Celkově se mezi roky 2011 a 2020 stalo na území kraje 332 smrtelných nehod. Takže pokud sedmatřicet nehod bylo na D1, tak je to nějakých jedenáct procent. Naproti tomu silnice první třídy mají osmadvacet procent nehod a tak bych mohla pokračovat,“ uvedla pro Deník. Je však třeba si uvědomit, že dálnice má na Vysočině necelých třiadevadesát kilometrů, což je podstatně méně než silnice první nebo druhé třídy, o místních komunikacích nemluvě.

Do statistik výrazně promluvila rozsáhlá modernizace dálnice, kdy byl v opravovaných úsecích provoz omezený do užších jízdních pruhů. „Proto se tvořily kolony. Ty pak zvyšovaly nervozitu u řidičů, byli méně pozorní a to mělo za následek zbytečné dopravní nehody,“ vysvětlila mluvčí policistů.

Opravy měly podle některých řidičů smysl. „Po velké rekonstrukci mi přijde dálnice už relativně bezpečná. Jediný problém tak vidím jen u spěchajících problikávačů nebo v kamionech, které se začnou předjíždět ve stoupání. Zdržují tak další provoz a u ostatních řidičů zvyšují nervozitu," uvedla již dříve Marcela Machálková z Havlíčkova Brodu.

Na Pelhřimovsku hořel rodinný dům a stodola.
Ve Veselé na Pelhřimovsku hořel rodinný dům, škoda je půldruhého milionu

Obecně platí, že řidiči musí být opatrnější a předvídat na všech silnicích, kde je silnější provoz. Na dálnici je pak dle policie častou příčinou, že se řidiči plně nevěnují řízení a nedokáží včas zareagovat na nečekanou situaci.

Veronika Vošická Buráňová pak radí, aby řidiči nezapomínali na fyzikální zákony. „Přes třicet procent lidí umírá, protože se za volantem nepoutá a nechápe že když se svojí vahou letí určitou rychlostí proti airbagu, který vystřeluje rychlostí tři sta kilometrů v hodině, mohou být následky fatální už při rychlosti jízdy padesát kilometrů v hodině,“ varovala. Náraz v takovou chvíli lze přirovnat k pádu ze třetího poschodí. „Problém vidím v tom, že málo na tyto věci pamatujeme, nebo nám je nikdo neřekl,“ uzavřela Vošická Buráňová, která se prevenci věnuje při školení řidičů i přednáškách pro veřejnost.