Iniciativa k řízení vzešla od Klubu přátel jindřichohradeckých úzkokolejek už loni 
v dubnu, ale kvůli nedostačujícím podkladům uvízlo její dotažení do konce na mrtvém bodě. Do věci se ale vložily samotné JHMD.

Jak uvedl mluvčí společnosti Pavel Matlas, v nejbližších dnech JHMD předají Ministerstvu kultury ČR obsáhlý materiál mapující historii jindřichohradeckých mašinek. „Zaměstnali jsme Karla Justa, který se celý život zabývá historií našich tratí a na toto téma publikoval dvě obsáhlé monografie. Pan Just se znovu ponořil do archivů, soukromých pozůstalostí, vyzpovídal pamětníky, zrevidoval staré poznámky, výpisky a závěry. Výsledkem je nejpodrobnější popis a historie každého konkrétního vozidla," prozradil mluvčí Matlas.

Práce Karla Justa tak přináší výrobní čísla mašinek, změny jejich barevného provedení, technického vybavení, značení, majitelů, dislokací a podobně. „Očekáváme, že se na základě tohoto dokumentu řízení o prohlášení našich lokomotiv a vozidel kulturní památkou oživí a co nejrychleji skončí," přál si za JHMD Matlas.

Jak dále poznamenal, jindřichohradecký soubor mašinek je výjimečný v rámci celé Evropy. „A to tím, že dodnes slouží svému původnímu účelu a nepředstavuje jen pouhou turistickou atrakci," vysvětlil Matlas, proč by si vozidla ocenění zasloužila.

Mluvčí však pokračoval 
s dalšími argumenty. „Vedle osobních vlaků funguje také nákladní přeprava realizovaná pomocí technicky specifických podvalových vozíků, jedinečných brzdicích úzkorozchodných vozů a spřahovacích a narážecích ústrojí," zdůraznil Matlas.

Doplnil, že spolu s technickými zvláštnostmi jsou obě tratě unikátní také díky výpravním budovám a dalším provozním stavbám, které se dochovaly buď v původní podobě, nebo jen s malými zásahy. „Dokumentují tak stavební vývoj na lokálních železnicích do padesátých let minulého století," zmínil mluvčí.

Podle slov Pavla Matlase jsou jindřichohradecké úzkokolejky nejen ojedinělou technickou památkou, ale také významným krajinotvorným prvkem. „Podstatným způsobem zvyšují turistickou atraktivitu celého regionu. Ročně přepraví na čtyři sta tisíc cestujících, z toho se zhruba třicet tisíc lidí sveze historickými parními soupravami. Úzkokolejky jsou tak čtvrtou nejvýznamnější turistickou destinací v rámci Jihočeského kraje a druhou v rámci Kraje Vysočina," vyčíslil mluvčí společnosti JHMD.

Dodal, že kdyby se soubor lokomotiv a vozidel jindřichohradeckých úzkokolejek skutečně stal kulturní památkou, znamenalo by to pro JHMD odbornou i věcnou podporu při údržbě historického vozového parku.

Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek podal návrh na prohlášení souboru lokomotiv a vozidel loni 10. dubna. „Svou iniciativu s námi nekonzultoval a ani nás o ní neinformoval," řekl Matlas.

O pět dní později Ministerstvo kultury zahájilo řízení, díky kterému se v JHMD dozvěděli o návrhu Klubu. „Jak se ale záhy ukázalo, návrh byl velice vágní. Neobsahoval dostatek relevantních údajů, z nichž by ministerstvo mohlo při posuzování památkové hodnoty souboru lokomotiv a vozidel vycházet. Obrátilo se proto na Národní technické muzeum, které však také nebylo schopno shromáždit potřebné údaje. Proto jsme se sami chopili iniciativy," popsal komplikovaný počáteční průběh Matlas s tím, že JHMD od začátku iniciativu Klubu vítá a ztotožňuje se s ním v základních bodech jeho zdůvodnění.

V současnosti JHMD jedná s Technickým muzeem Brno, aby společně stanovili teoretická východiska a metodické zásahy restaurování a údržby historických mašinek. „Bohužel iniciativa z naší strany mířená tímto směrem na Národní technické muzeum vyznívá naprázdno," uvedl Matlas.