VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Úzkokolejky: Unikátní letité mašinky si ocenění zaslouží

Jindřichohradecko, Pelhřimovsko – Lokomotivy a vozidla patřící k jindřichohradeckým úzkokolejkám, které provozují na Jindřichohradecku i Pelhřimovsku Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), mají šanci stát se kulturní památkou.

22.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Archiv

Iniciativa k řízení vzešla od Klubu přátel jindřichohradeckých úzkokolejek už loni 
v dubnu, ale kvůli nedostačujícím podkladům uvízlo její dotažení do konce na mrtvém bodě. Do věci se ale vložily samotné JHMD.

Jak uvedl mluvčí společnosti Pavel Matlas, v nejbližších dnech JHMD předají Ministerstvu kultury ČR obsáhlý materiál mapující historii jindřichohradeckých mašinek. „Zaměstnali jsme Karla Justa, který se celý život zabývá historií našich tratí a na toto téma publikoval dvě obsáhlé monografie. Pan Just se znovu ponořil do archivů, soukromých pozůstalostí, vyzpovídal pamětníky, zrevidoval staré poznámky, výpisky a závěry. Výsledkem je nejpodrobnější popis a historie každého konkrétního vozidla," prozradil mluvčí Matlas.

Práce Karla Justa tak přináší výrobní čísla mašinek, změny jejich barevného provedení, technického vybavení, značení, majitelů, dislokací a podobně. „Očekáváme, že se na základě tohoto dokumentu řízení o prohlášení našich lokomotiv a vozidel kulturní památkou oživí a co nejrychleji skončí," přál si za JHMD Matlas.

Jak dále poznamenal, jindřichohradecký soubor mašinek je výjimečný v rámci celé Evropy. „A to tím, že dodnes slouží svému původnímu účelu a nepředstavuje jen pouhou turistickou atrakci," vysvětlil Matlas, proč by si vozidla ocenění zasloužila.

Mluvčí však pokračoval 
s dalšími argumenty. „Vedle osobních vlaků funguje také nákladní přeprava realizovaná pomocí technicky specifických podvalových vozíků, jedinečných brzdicích úzkorozchodných vozů a spřahovacích a narážecích ústrojí," zdůraznil Matlas.

Doplnil, že spolu s technickými zvláštnostmi jsou obě tratě unikátní také díky výpravním budovám a dalším provozním stavbám, které se dochovaly buď v původní podobě, nebo jen s malými zásahy. „Dokumentují tak stavební vývoj na lokálních železnicích do padesátých let minulého století," zmínil mluvčí.

Podle slov Pavla Matlase jsou jindřichohradecké úzkokolejky nejen ojedinělou technickou památkou, ale také významným krajinotvorným prvkem. „Podstatným způsobem zvyšují turistickou atraktivitu celého regionu. Ročně přepraví na čtyři sta tisíc cestujících, z toho se zhruba třicet tisíc lidí sveze historickými parními soupravami. Úzkokolejky jsou tak čtvrtou nejvýznamnější turistickou destinací v rámci Jihočeského kraje a druhou v rámci Kraje Vysočina," vyčíslil mluvčí společnosti JHMD.

Dodal, že kdyby se soubor lokomotiv a vozidel jindřichohradeckých úzkokolejek skutečně stal kulturní památkou, znamenalo by to pro JHMD odbornou i věcnou podporu při údržbě historického vozového parku.

Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek podal návrh na prohlášení souboru lokomotiv a vozidel loni 10. dubna. „Svou iniciativu s námi nekonzultoval a ani nás o ní neinformoval," řekl Matlas.

O pět dní později Ministerstvo kultury zahájilo řízení, díky kterému se v JHMD dozvěděli o návrhu Klubu. „Jak se ale záhy ukázalo, návrh byl velice vágní. Neobsahoval dostatek relevantních údajů, z nichž by ministerstvo mohlo při posuzování památkové hodnoty souboru lokomotiv a vozidel vycházet. Obrátilo se proto na Národní technické muzeum, které však také nebylo schopno shromáždit potřebné údaje. Proto jsme se sami chopili iniciativy," popsal komplikovaný počáteční průběh Matlas s tím, že JHMD od začátku iniciativu Klubu vítá a ztotožňuje se s ním v základních bodech jeho zdůvodnění.

V současnosti JHMD jedná s Technickým muzeem Brno, aby společně stanovili teoretická východiska a metodické zásahy restaurování a údržby historických mašinek. „Bohužel iniciativa z naší strany mířená tímto směrem na Národní technické muzeum vyznívá naprázdno," uvedl Matlas.

Autor: Aneta Slavíková

22.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nový předseda Okresního mysliveckého spolku Třebíč Tomáš Sedláček
4

Postavení myslivců není takové, jaké by si zasloužili, říká jejich šéf

Ilustrační foto

Na Sibiř má vést nový chodník

Zemní plyn bude vinou odorizace po neděli víc cítit

Pelhřimov – Každoroční nárazovou odorizaci zemního plynu naplánovala na období od pondělí 20. listopadu do pátku 24. listopadu energetická společnost E.ON. Opatření se týká okresu Pelhřimov, ale rovněž celého Jihočeského kraje.

OBRAZEM: Klus vyprodal Máj a převzal certifikát o zapsání rekordu

Pelhřimov – Stovky hudebních fanoušků potěšil písničkář Tomáš Klus. Ten ve čtvrtek společně se svojí kapelou Cílová skupina vyprodal Kulturní dům Máj v Pelhřimově a zároveň převzal od prezidenta Agentury Dobrý Den Miroslava Marka certifikát o zapsání do České knihy rekordů.

Byt jako investice? Splátky vás vyjdou dráž

Sníte o vlastní nemovitosti, která bude vydělávat za vás? Fajnová myšlenka, ale neoplýváte-li tučným kontem, vše si pořádně spočítejte. Cesta k úvěru bude totiž náročnější. Tedy pokud přiznáte váš skutečný záměr. Zda se takový úvěr vyplatí, přibližuje Lucie Drásalová, hypoteční analytička Partners.

Policisté hledají zloděje, který rozbil výlohu kamenem

Pelhřimov – Po zloději, který z úterý 14. listopadu na středu 15. listopadu vykradl obchod v Růžové ulici v Pelhřimově, pátrají pelhřimovští policisté.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT