Některé se ho možná už brzy dočkají. Každý, kdo projíždí mezi Ondřejovem a Ústrašínem, si všimne výrazné tabule s nápisem „Úsek častých nehod". I to je jedním z důvodů, proč by silnice I/34 měla být ozdobena obchvatem.

„Momentálně připravujeme výběrové řízení na obchvat na trase Božejov – Ústrašín – Ondřejov. Jedná se o velkou zakázku, takže ji musí schválit i vláda. Už v tomto roce by se ale mohlo začít," sdělila ředitelka jihlavské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) České republiky Marie Tesařová.

Podle slov ondřejovského starosty Tomáše Peroutky se o stavbě obchvatu mluví už třicet let a ves na něj čeká jako na smilování. „Na nás to nestojí. Máme dávno prodané pozemky a vše připravené, abychom stavbu nezdržovali. Byli bychom rádi, kdyby práce konečně začaly, ale jsem už prostě nevěřící Tomáš. Dokud neuvidím první bagr, neuvěřím," řekl starosta Ondřejova s tím, že auta v obci často nedodržují nejvyšší povolenou rychlost.

Božejovský starosta Ladislav Brož může srovnat, jaký byl v městysu provoz před obchvatem a jaký je dnes. „Situace se radikálně zlepšila. Obchvat má jen samé plusy. Když si vzpomenu, co nám tady dříve jezdilo aut. Stačí se podívat, co jich teď jezdí po obchvatu. A pak to dál pokračuje do Ondřejova a Ústrašína. Přeju jim, aby se už obchvatu také brzy dočkaly," podotkl Brož.

U Kámene začnou vykupovat pozemky

Dalším již dlouho projednávaným obchvatem je ten, který má vzniknout u obce Kámen. „V současné době se řeší aktualizace záměru projektu. Letos budeme zahajovat výkupy pozemků. Pak už se může zažádat o stavební povolení. Počítáme ale i s majiteli, kteří nám pozemky prodat chtít nebudou, a my musíme jednoduše postupovat podle zákona," uvedla Tesařová.

Podle slov ředitelky Tesařové by se u Kámene mohlo začít stavět už v roce 2017. Ovšem pouze v případě, že vše půjde bez komplikací, a s tím se prý počítat nedá.

Ke stavbě byla zvolena redukovaná varianta obchvatu, která je také úspornější. Ve směru od Tábora začne obchvat asi tři sta metrů za křižovatkou před Kámenem, trasa povede kolem hradu a další sjezd bude v lese za Kámenem směrem na Pelhřimov.

Cena projektu se vyšplhá do stamilionů. Současný odhad dvě stě čtyřicet jeden milion korun je podle ředitelky jihlavské pobočky ŘSD Marie Tesařové správný.

Silnice kraje

Kraj Vysočina je podle informací od náměstka hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy Libora Joukla nejdále 
s přípravou realizace obchvatu Salačovy Lhoty, ale bohužel se dosud nepodařilo dořešit komplikovaný případ majetkoprávních vztahů. Letos bude pokračovat modernizace II/602, která vede z Jihlavy do Pelhřimova, za přispění Regionálního operačního programu Jihovýchod.

Dominika Dufková, Karolína Hovorková