Poprvé se trhovci představí tento pátek. Akci organizuje město, ale její hlavní iniciátorkou je Katarína Křížová, která loni přišla s nápadem trhy uspořádat a pomohla sehnat dotace na jejich start.
Jaká jsou největší lákadla farmářských trhů?
Obecně poctivé masové výrobky, sýry a další mléčné výrobky, víno, med, bylinky, a zelenina a ovoce typické pro konkrétní roční období. V průběhu sezony bude ke koupi český česnek. Věřím, že přijedou i tradiční trhovci známí z loňska: pan Kolman z Krasolesí se sýry podle francouzských receptů, pan Kittler z Velkého Beranova s žampiony, prodejce Davídkova koření, pan Blanár s první jarní zeleninou a další. Řezníkovi z Ostravska bude konkurovat pan Veselka z Pacova. Mělo by pravidelně přijíždět 25 až 30 prodejců z celé republiky, i když ideálem do budoucna je dát co největší prostor lidem z okolí. Výjimkou mezi prodejci bude paní původem z Holandska, která ale bydlí na Humpolecku a prodává autentické holandské sýry, jaké u nás nejsou.
Co musí trhovci splňovat a musí být výrobky v kvalitě bio?
Nemusí, prodávat může každý, kdo má živnostenské oprávnění, vyhoví hygienickým předpisům a prokáže původ nabízených produktů. Bio je navíc často marketingový tah. Když to beru selským rozumem, hlavní je, aby nebyly třeba jahody dovezené ze Španělska, ale původní české výpěstky.
Daří se motivovat lidi z okolí k nákupu na farmářských trzích?
Věřím, že se situace zlepšuje a že se lidé čím dál víc zajímají o kvalitu jídla. Všem už nevyhovuje nabarvená a navoněná šunka plná vody ze supermarketu. Trend nákupů na farmářských trzích je ale spíš ve velkých městech. Tady se to lidem zdá příliš drahé. Návštěvníci trhů v Praze mají větší výběr a mohou z nich mít stálý a jediný zdroj potravin, když tam chodí denně, což v Humpolci s měsíční frekvencí trhů nejde. Každopádně by bylo hezké, kdyby se na trzích objevili alespoň na průzkum i kuchaři z místních restaurací.
Jaké jsou další možnosti propagace místních potravin?
Jsou to třeba potraviny označené jako Regionální produkt anebo Česká chuťovka. Když lidé vidí, že už někdo něco ohodnotil, věří tomu víc, než když si mají poprvé koupit „nevyzkoušenou" potravinu. Velký význam má i webová databáze Najdi si svého farmáře. Když navíc farmáři prodávají přímo po internetu, odpadají marže pro velkoobchody. A při tzv. prodeji ze dvora je ideální to, že zákazník vidí, jak jídlo vzniká. Děti mohou ochutnat mléko přímo od krávy, a porovnat ho pak s tím krabicovým z obchodu. Rozdíl je velký.
Jan Mazanec