Co se týče kvality nabízeného ovoce a zeleniny, potravinový zákon nezná rozdíl pro pravidla prodeje ve stáncích a v kamenných prodejnách. „Zákazníci tak mohou očekávat ve stáncích stejný standard prodeje jako v kamenných obchodech," vysvětluje mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva s tím, že prodejci by určitě měli vědět to, ze které země zboží pochází. K tomu musí mít i potřebné doklady.

V letních měsících bývají stánky u silnic oblíbené především kvůli borůvkám. Vidina pochutnání si na fialových bobulích bez práce a za pár korun láká i Radku Pavlovičovou.
„Ve stáncích u silnic kupuji v létě především borůvky. Přijatelná cena je pro mě kolem sedmdesáti až osmdesáti korun za litr. Pokud půjdu do lesa, strávím tam hodinu i víc, takto je to bez práce a těch pár korun za to stojí," myslí si Pavlovičová.

U silnic nebo obecně u venku nabízeného ovoce a zeleniny by měli kupující podle Kopřivy dbát především na to, jestli zboží, které kupují, nebylo vystaveno přímému slunci a vysokým teplotám. Jestli není napadené hnilobou, plísní nebo škůdci a jestli je chráněné před vnějšími vlivy, jako je například prach.
Ovoce a zeleninu by tak prodejci neměli skladovat například v obyčejných přepravkách přímo na silnici. „Dobrým ukazatelem je i čistota stánku, uspořádané zboží a přívod pitné vody nebo čisté oblečení prodávajícího," dodává Kopřiva.

Podle zástupce ředitele inspektorátu České obchodní inspekce v Jihočeském kraji a kraji Vysočina Karla Havlíčka by se před nákupem měl zákazník rozhodně rozmyslet, co chce koupit, jestli cena nabízeného zboží není přemrštěná, a pokud prodejce nabízí na zboží slevu, jestli je opravdu výhodná. Často podle Havlíčka bývají ceny stánkového zboží zbytečně přemrštěné.

Podle Pavla Kopřivy zdravotní riziko při nákupu ovoce a zeleniny na stáncích zákazníkům nehrozí. „Je však zapotřebí si ovoce a zeleninu před konzumací důkladně omýt pitnou vodou," podotýká. Více než za kvalitu zboží jsou podle něj prodejci pokutováni za absentující nebo špatné označení prodávaného zboží. „Často chybí označení země původu zboží nebo jeho jakost," vysvětluje Pavel Kopřiva.

Pokud dojde na pokuty, přihlíží kontrolující jednak k rozsahu provinění a také k opakovanosti. Pokud už je prodejce za stejnou nebo podobnou věc napomínán poněkolikáté, pokuta je podle Kopřivy samozřejmě vyšší, třeba i v řádu desetitisíců korun.

Problémy často hlásí zákazníci

Tipy na místa kontrol dávají inspektorům hlavně zákazníci stánků. Podle Kopřivy minulý rok zaznamenali na linkách Státní zemědělské a potravinářské inspekce až pět a půl tisíce upozornění od spotřebitelů. Přihlíží také k tomu, kde kontrolovali minulý rok, nebo také k plánovaným celoplošným kontrolám.

Tereza Konířová