Vrácení zboží a rušení smluv po návratu domů řeší jak senioři, tak i jejich děti.

Paní Jaroslava se předloni účastnila jedinečné přednášky o zdraví, jak tvrdili organizátoři akce. V záhlaví pozvánky stálo Seniorclub.eu, ale tento web dnes nefunguje. „Ze slin mi diagnostikovali, že mám překyselený organismus a o osm let vyšší metabolický věk. Tím mě vystrašili. Pak mi doporučili magnetoterapii s tím, že se o mě deset let budou starat a zvát mě písemně na přeměření," řekla seniorka.

Podepsala smlouvu a postupně zaplatila dvacet tisíc korun. Akci organizoval Jiří Kovanda, dnes jednatel firmy Profi medical. Paní Jaroslavě následně domů přišel přístroj na magnetoterapii a příslušné preparáty. „Když jsem je dobrala, několikrát jsem panu Kovandovi volala, kdy bude slíbená kontrola. Neustále termín odkládal a po urgencích jen poslal krabičku s jiným preparátem. Na dotaz, co to je, řekl, že to může jíst každý, že je to na odkyselení," tvrdí žena s tím, že v té době už začala mít pochyby o serióznosti prodejce a chtěla odstoupit od smlouvy.

Poslala Jiřímu Kovandovi dva dopisy s výpovědí, první se jí vrátil, protože firma přesídlila. „Ale našla jsem její nové sídlo. Oba dopisy byly bez reakce. Šla jsem tedy 
na přednášku o léčbě konopím, kterou měl pan Kovanda v Pelhřimově letos v únoru. Utekl přede mnou, ale doběhla jsem ho venku a řekla mu, že neplní smlouvu. Tvrdil, že mě na konzultace zval, ale že se doporučené dopisy asi ztratily," uvedla paní Jaroslava.

Smlouvu dodržuji

Deník oslovil i Jiřího Kovandu. Web jeho firmy Profi medical, inzerovaný na razítku smlouvy, sice také neexistuje, ale na rozdíl od předváděcí firmy RK Consulting Group, 
o které jsme v Deníku psali, lze Kovandův mobil na webu dohledat, je zapsán v obchodním rejstříku a navíc s redakcí ochotně komunikuje. Zdůraznil, že smlouvu dodržuje 
a že má čisté svědomí.

„Vím asi, o jakou paní jde. 
K pravidelným kontrolám zveme pomocí dopisů, ale ona se na přeměření nedostavila, odmítla přijít," namítl s tím, že od smlouvy mohla žena odstoupit jen do čtrnácti dnů od podpisu.

Na námitku, že žena za dva týdny přece ještě nemohla vědět, zda bude zajištěna desetiletá „péče", už ale nereaguje.

A trvá na tom, že nešlo o předváděčku, ale o „přednášku s možností pořízení výrobku".  „A teď už děláme jen školení," dodává Kovanda.
Jeho reakci ale paní Jaroslava označuje za lživou a diví se, jak může jeho firma dále podnikat, když nedrží slovo.

„Živnost lze zrušit jen na návrh státních orgánů jako policie, soudů či České obchodní inspekce (ČOI)," říká vedoucí pelhřimovského živnostenského úřadu Danuše Zíková. Na tento úřad se lidé kvůli předváděčkám už také přišli informovat, firmy ale byly z jiných okresů. Zíková doporučuje bezplatné konzultace ČOI, které jsou na úřadě každou druhou středu v měsíci od 14 do 17 hodin.

Na akci už je pozdě

Jak se manipulaci prodejců bránit? Podle pelhřimovského psychiatra Leo Procházky je jádro problému v tom, že chybí občanská společnost, která by seniorům pomohla s výplní volného času.

„Staří lidé jsou izolovaní a mají potřebu kontaktu s lidmi, chtějí něco zažít, jet na výlet, něco se dozvědět. Sice se zařeknou, že tam nic nekoupí, ale jakmile na ně v uzavřeném prostoru vyzkoušejí silnou masáž a vzbudí v nich pocity viny nebo obavu z nemocí jejich i jejich blízkých, tak se ubrání jen hodně silná osoba, kterou navíc prodejci mohou pranýřovat nebo z místnosti vyhodit," říká psychiatr s tím, že právě starší lidé bývají pomalejší, hůř se orientují a nevyhodnotí všechna rizika.

Nejlepší je podle něj na akce vůbec nejít a zvací hovor bez výčitek zavěsit, protože jak manipulátor dostane prostor a cítí odezvu, je odmítnutí těžší. To platí i pro přesvědčování přímo na předváděčkách.

Důležitá je podle Leo Procházky i chvíle, kdy senior sám nebo jeho blízcí posléze zhodnotí, že výrobek byl zbytečný a předražený. „Jeho pocit viny může vést až k depresi. Příbuzní by mu neměli nadávat, ale spíš ho podpořit, případně mu pomoci zboží vrátit," dodává psychiatr.

Jak odstoupit
Když je smlouva uzavřena „mimo obvyklé prostory k podnikání", zákazník od ní do 14 dnů může písemně odstoupit (doporučeně, s dodejkou). Souhlas prodejce není nutný. Výrobek se musí poslat zpět v pořádku, prodávající musí do 30 dnů vrátit peníze.