Ranní teploty měly klesat až k nule. Po náhlém ochlazení, které přišlo uplynulou neděli, je jen otázka času, kdy se začne tvořit námraza. Přípravy silničářů na zimní sezonu, která jim oficiálně začíná 1. listopadu, jsou proto v plném proudu.

Pelhřimovští cestáři už ma᠆jí plné sklady posypové soli a  nyní doplňují inertní materiál, především štěrk a písek.  „Na skladě máme asi 2 600 tun soli. Inertního materiálu je okolo osmnácti tisíc tun," informoval vedoucí výrobního oddělení pelhřimovských silničářů Pavel Kunst.

Silničáři mají na starosti 23 okruhů. Z nich čtyři vyloženě solí a devatenáct udržují inertním posypem.

„Na každý okruh máme jedno vozidlo. A pak existují doplňující vozidla. Při kalamitě nastupuje další mechanizace, jako jsou třeba traktory. Přes zimu máme dohody se zemědělskými družstvy či soukromými firmami, které nám s údržbou silnic vypomáhají," konstatoval Pavel Kunst.

Zároveň dodal, že silničáři včera začali s osazováním zásněžek, které v zimě omezují vytváření závějí. V regionu jimi bude osazeno necelých jedenáct kilometrů.

„Dalších 3 900 metrů děláme pro Ředitelství silnic a dál᠆nic. Celkový počet zásněžek se  každoročně snižuje. Při ces- tách musí dřevěné zábrany stát do patnáctého listopadu," přiblížil Kunst, jenž u pelhřimovských silničářů pracuje čtyřicet let.

Silničářům sice oficiálně začíná zima 1. listopadu, ale mají pravidlo, že od 15. října už musí být připraveni vyjet  na hlavní tahy.

A právě ty pro ně kvůli kamionové dopravě bývají většinou kamenem úrazu.

„Pokud se nám doprava kvůli kamionům zastaví na silnici do Humpolce nebo na Kámen, tak je tam během chvíle kilometrová kolona. Pak trvá několik hodin, než se úsek zprovozní. Pokud kamion projíždí Veselou na Počátky a uvízne v kopci, není to ale až takový problém," popsal „klasickou" zimní situaci zkušený cestář, který by si přál, aby letošní zima byla klasická jako od Josefa Lady. Tedy aby padal sníh, denní teploty se udržovaly pod bodem mrazu a hlavně aby nefoukal vítr.

„Pokud u nás jenom padá a nefouká vítr, tak si myslím, že to zvládáme a nemáme problém. Nejhorší je, když třeba týden intenzivně fouká," povzdychl si Kunst.

A jak on nahlíží na šoféry, kteří v zimním období volají do rádií či kontaktují jiná  média a kritizují silničáře, kteří podle nich nestíhají prohrnovat a celkově se starat o dobrou sjízdnost cest.

„Zaměstnancem u silnic jsem čtyřicet let. Znám tedy tu problematiku. Řidiči by si měli uvědomit, že my máme nějaké doby, za které musíme stihnout sníh odklidit, ale ne vždy to jde. Záleží na povětrnostních podmínkách a na mnoha jiných faktorech. Máme stanovený počet okruhů, každý má minimálně 30 nebo 35 kilometrů. To řidič za hodinu dvakrát neobjede," uvedl Pavel Kunst.

Cestáři mají v regionu na starosti 960 kilometrů vozovek, zejména druhých a třetích tříd.

Mimo to pro Ředitelství silnic a dálnic udržují také sjízdnost 80 kilometrů silnic prvních tříd.