K této možnosti se tamní obyvatelé i vedení obce znovu o něco přiblížili.

Už pětkrát měli kamion na zahradě

Řidiči se při cestě z Pacova do Lukavce ostrým zatáčkám a úzkým uličkám v Salačově Lhotě vyhnou. Místo toho je čeká nová, široká silnice. Krajská rada totiž schválila výstavbu obchvatu, který městečku značně uleví. Na jeho realizaci by se mělo začít pracovat do dvou let.

„Nejhorší jsou nákladní automobily, které vozí klády. Takové kolosy by měly obec určitě objíždět. Jsem jednoznačně pro,“ podotkla jedna z tamních obyvatelek Blažena Rokosová. Jak dodala, někdy jde doslova o zdraví. „Bydlím v té nejprudší zatáčce hned u silnice a už pětkrát jsme měli kamion na zahradě. V posledním případě v úzkém místě najel na chodník, a pak už zatáčku nevybral. Skončil u nás na plotě. Byla to hrozná rána,“ popisovala Rokosová.

Několikatunové kolosy tudy denně míří především do lukaveckého dřevozpracujícího družstva. Komplikovaný průjezd přes Salačovu Lhotu navíc výrazně zpomaluje dopravu na celé této silnici druhé třídy.

„Jde o jednu z páteřních komunikací kraje. Ta se již dlouho potýká s dopravními problémy. V posledních letech se tam stalo i několik dopravních nehod,“ vysvětlila rozhodnutí o vybudování obchvatu mluvčí krajského úřadu Eva Neuwirthová.

Vybrána už je i jeho trasa. Ze dvou zpracovaných variant po obou stranách obce byla zvolena ta západní. Počítá přitom s délkou přibližně dvou kilometrů.

„Je to pro nás výhodné z toho důvodu, že tato trasa je zohledněna i v novém územním plánu. Pokud by byla vybrána varianta východní, samotný začátek stavby by se hodně pozdržel. Územní plán by se musel přepracovat,“ vysvětlil starosta Salačovy Lhoty Martin Malina.

Ten zároveň upozornil na to, že výstavba obchvatu je nejlepším řešením dopravní zatíženosti a zároveň nutností. Oprava a rozšíření silnice v zastavěné části nejsou možné.

Západní varianta

„Kamionová doprava zatěžuje obec čím dál víc. Poškozuje majetek a ohrožuje zdraví lidí. Pro přípravné práce a při vlastní realizaci stavby je proto obec připravena být jakkoliv nápomocna,“ sdělil starosta s tím, že po finanční stránce jde o investiční akci kraje Vysočina.

Z hlediska výdajů krajského rozpočtu je západní varianta tou levnější s předběžnými náklady zhruba osmdesát milionů korun.

Na silnici číslo 128/II ale nejde o jediný plánovaný obchvat. Dvou a půl kilometru nové silnice by se měl dočkat i Lukavec, kde se tamní obyvatelé potýkají se stejným problémem. Nadměrnou kamionovou dopravou.