Na sobotní mladobříšťské Samohyb rallye se potkalo takových nadšenců šestnáct. Co stroj, to unikát.

Třeba vítěz „Poháru konstruktérů“ Martin Šenkýř pracuje na svém traktůrku už několik let. „Pořád je co vylepšovat,“ pravil skromně mistr humpoleckého učiliště, který potvrdil kvality speciálně upraveného stroje dalším triumfem při tahání klády.

Jízda zručnosti na rozměklém poli se vydařila Petru Kovářovi, v couvání s vlekem na oplátku vynikl Zdeněk Kříž.

Nablýskané poháry ale nebyly to hlavní. „V první řadě jde o to, předvést chlapskou zručnost,“ poznamenal za pořadatele Jiří Koubek s tím, že jedinou podmínkou k přihlášení vozítek byla jejich domácí výroba. Tovární vozidla neměla šanci.

Tedy až na čestnou výjimku v podobě traktoru někdejší mladoboleslavské značky Svoboda. Stroj z roku 1939, který pohání naftový, naležato uložený jednoválec s komůrkovým vstřikováním, platí za technickou lahůdku.

„Moc původních věcí tam samozřejmě nezůstalo. Měnil se i samotný válec, který jsme si museli nechat odlít na zakázku,“ upřesnil majitel Pavel Širůček, který přivezl tohoto veterána z Humpolce.

Jeden z mála dochovaných kousků ale neslouží pouze parádění se na výstavách. „Normálně jej používáme. Za den v plném zápřahu na poli si řekne o čtyři až pět litrů nafty,“ pochlubil se Širůček.

Večer ale traktůrky odsunul na vedlejší kolej fotbal. Česko–slovenský zápas se promítal na velkoplošné plátno také v Mladých Bříštích.

K večerní oslavné krasojízdě vesnicí ale scházel jeden gól. Ta polední musela automobilovým nadšencům stačit.