Na silnici první třídy číslo 34 se chystá stavba obchvatu, na který lidé čekají už řadu let. „Pozemky už jsou vykoupené dávno a stavební povolení už máme dokonce poněkolikáté prodloužené. V současné době se kontroluje projektová dokumentace stavby. Jde o práce projektantů a revizi různých připomínek," uvedla ředitelka jihlavské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Marie Tesařová.

Auta jezdí rychle

„Na obchvat se těšíme. Doprava je tu opravdu hustá. Přes naši obec vede rovná silnice, takže tu řidiči nedodržují předepsanou rychlost. A směrem na Pelhřimov je to zase do kopce, takže se tu tvoří kolony," popsal místostarosta Ondřejova Václav Davídek.

Obchvat by přivítaly i rodiny s malými dětmi. „Mám malého ročního bráchu a bydlíme u silnice. Díky obchvatu bychom získali konečně větší klid a pod okny by nám nejezdily kamiony," nechala se slyšet Nikola Lapáčková z Ústrašína.

Na druhou stranu vidí Lapáčková ve stavbě obchvatu i drobné nevýhody. „Řekla bych, že malé minus obchvatu bude v tom, že se možná změní spoje. To bude problém hlavně pro dálkaře, kteří od nás směřují do Českých Budějovic," zamyslela se Lapáčková.

Zmizí i obchod?

I ústrašínský starosta Milan Zeman neustálé odkládání samotné stavby obchvatu spíše vítá. Podle slov starosty Ústrašína je v obci sice silný provoz, to ale aspoň zajišťuje, že je v Ústrašíně živo.

„Díky provozu máme v Ústrašíně další prodejnu. Lidé si mohou vybrat, kde si nakoupí potraviny. Myslím, že jim to docela vyhovuje. Až bude obchvat, předpokládám, že tu skoro nikdo nakupovat nebude," řekl Zeman.

Situaci před stavbou obchvatu a po ní může dobře srovnat starosta Božejova Ladislav Brož. „Kolem Božejova vede obchvat už sedmým rokem. Je to to nejlepší, co nás mohlo potkat. Když se podívám, kolik aut jezdí po obchvatu, nedovedu si představit, že by tolik aut jezdilo přes nás," porovnal starosta Brož.

Se stavbou obchvatu kolem Ondřejova a Ústrašína by se mělo začít co nevidět. Podle slov ředitelky jihlavské pobočky ŘSD je posledním krokem k jejímu zahájení vyhlášení výběrového řízení. „Výběrové řízení vyhlásíme v srpnu nebo v září. A někdy začátkem jara by se mohlo s pracemi začít," sdělila Deníku Tesařová.

Podle webových stránek ŘSD vyjde stavba obchvatu kolem Ústrašína a Ondřejova na téměř půl miliardy korun. A do provozu by podle těchto webových stránek měl být uveden v květnu roku 2017.

Kámen a Obrataň si budou muset počkat

Dalším na řadě bude obchvat na silnici I/19 u obce Kámen. V tomto případě ale ještě nedošlo ani na vydání stavebního povolení. Předpokládaná cena se podle webových stránek Ředitelství silnic a dálnic vyšplhá přes hranici sto devadesáti jednoho a půl milionu korun.

„U tohoto plánovaného obchvatu čekáme na účinnost novely zákona o zrychlení dopravy a budeme teprve vykupovat pozemky," vysvětlila Tesařová. Kámen by podle slov starosty Františka Hofmana obchvat přivítal.

„Doprava nás trápí. V obci je úzká silnice, která nezvládá nápor kamionů. V blízké době by už snad měly být vykoupeny pozemky, ale vím minimálně o dvou, jejichž majitelé se k prodeji nemají," sdělil starosta.
Problémy především s kamionovou dopravou mají také v Obratani. „Kamiony jezdí s malým odstupem a většinou jich je několik za sebou. Teď v létě stačí, aby se před nimi objevil traktor, a okamžitě vznikne třeba dvoukilometrová kolona," nechal se slyšet starosta Josef Hovorka.

Starosta se domnívá, že složitou situaci by mohl vyřešit obchvat. „Kolem Obrataně jsou asi čtyři mosty, takže výstavba obchvatu by byla příliš drahá," míní Hovorka.

Starosta také předpokládá, že by se obci od kamionové dopravy mohlo ulevit po dokončení dálnice do Českých Budějovic. Pokud by ani to nepomohlo, byl by starosta pro zpoplatnění silnic první třídy.

Karolína Hovorková