Částečná uzavírka trasy začíná v úterý a potrvá až do října. Budou se opravovat tři mostky mezi odbočkou na Radětín 
a silnicí na Služátky a čtvrtý 
v dolině před Onšovicemi.

Ucpané silnici mohou ještě přitížit kamiony jedoucí 
ve směru Pelhřimov – Jihlava, které tudy budou v létě objíždět rozkopanou silnici poblíž pelhřimovské nemocnice.

„Práce na silnici I/34 budou probíhat po dílčích částech, provoz budou v obou směrech kyvadlově řídit semafory,“ uvádějí zástupci firmy Geosan Group, která vyhrála tendr na stavbu. „Jde o asi dvousetmilionovou zakázku, bude se ale platit podle skutečně provedených a převzatých prací,“ upřesnila ředitelka jihlavské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Marie Tesařová.

Podle ní letos navážou opravy druhé poloviny tří mostků, které byly rekonstruovány loni. Velký most u Onšovic si ale vyžádá odklon dopravy. Staveniště v tomto místě se bude celé objíždět po provizorní komunikaci vpravo od silnice 
ve směru od Pelhřimova.

Želivská spojka

Akce měla začít už před Velikonocemi, ale vlastník přistoupil na žádost jednatele Farmy Poříčí Martina Plachého, aby se odložila po svátcích.

Nařízená objížďka není žádná, ta doporučená pro osobní auta a dálkové autobusy vede přes Červenou Řečici, Křelovice a Želiv.
Místostarosta Želiva František Dolejš bere opatření jako nutnost.

„Silnice se musejí opravovat a auta potřebují někudy jezdit, takže se nedá nic dělat. Budeme to muset vydržet,“ pousmál se. Počítá, že stejně jako loni v obci doprava zhoustne. 

"Proto upozorňujeme obyvatele, aby si dali větší pozor při přecházení,“ dodal Dolejš. Hlavním cílem doporučené objížďky je podle Marie Tesařové co nejvíc zkrátit třeba i hodinové čekání na semaforech. „Dobu čekání dneska neumí nikdo říci. Záleží, jak se režim ustálí,“ vysvětluje.

ŘSD zároveň jde hlavně o to, aby ani silnici přes Křelovice a Želiv ani místní silnice podél hlavního tahu nezatěžovaly náklaďáky. Ty chce udržet na silnici i za tu cenu, že budou muset čekat.

Proto budou stejně jako loni podél silnice z Pelhřimova do Humpolce umístěny zákazy vjezdů pro vozy do 3,5 tuny na sjezdech do vesnic.

Místní zkratky, které dostaly na frak

Loni znalci místních poměrů využívali třeba zkratku přes Kojčice, Svépravice, Sedlice a Hněvkovice. A navzdory zákazu tu nebyl výjimkou ani náklaďák, jak potvrzuje jedna z řidiček, která tudy jezdila osobním autem.

„Nemohli jsme se u Vadčic vůbec vyhnout, museli jsme tři auta kvůli náklaďáku couvat. Náklaďák pak měl také problém s větvemi u silnice,“ uvedla.

Ideální plán je takový, že zkratek budou využívat jen místní a turisté z větší dálky raději místo čekání vezmou zavděk trasou přes Košetice.

„Myslím si, že řidiči, kteří to tu znají, tak si budou cestu zkracovat přes naši obec. Stejně jako tomu bylo při loňské opravě mostů na tomto hlavním tahu. Například na Krasíkovice lidé jezdili přes naši polní cestu, která tím dostala docela na frak,“ zdůraznil místostarosta Kojčic Vladimír Maška.

Ten dodal, že provoz sice bude zvýšený, ale práce na opravě silnice se udělat musejí. „Lidé, kteří se budou pohybovat v obci, ale i řidiči budou muset být obezřetnější, to je jasné,“ usoudil Maška.

Záchranka i hasiči budou moci přes opravovanou silnici projíždět, nic se nemění ani pro cestující linkovými autobusy.

Další opravy

Větším problémem ale bude, až se k zmíněným opravám mostů přidá kompletní rekonstrukce silnice do Jihlavy před pelhřimovskou nemocnicí.

Termín oprav ani trasy objížděk zatím nejsou známy. Zatím se jen uvažuje, že by náklaďáky z Pelhřimova do Jihlavy jezdily přes Horní Cerekev, protože pokud by jezdily přes Humpolec, což jim nikdo zakázat nemůže, ještě více by prodlužovaly kolony před semafory.

Jan Mazanec