Tamní dílenští mistři se rozhodli spojit příjemné s užitečným. Učni vyrábí traktůrky a ještě s těmito stroji závodí. A nikoliv neúspěšně.

„Přemýšleli jsme, čím zpestřit výuku. Potřebovali jsme něco, na čem by si kluci vyzkoušeli své teoretické znalosti. Protože jsme vesnicky zaměření lidé, napadl nás malotraktor,“ vysvětlil vedoucí servisu při technickém učilišti Zdeněk Krejčí.

Mladé mechaniky úkol nadchl. V dílně nyní čeká na dokončení třetí stroj, přičemž hned první prototyp se stal postrachem závodů zvaných Traktoriáda.

Při závodě se zatáčí klidně i smykem

Humpolečtí s tímto šampionem sestaveným z vyřazené školní šestnáctsettrojky dokonce vyhráli i prestižní Pohár konstruktérů.

Vedoucí učňovských mechaniků Milan Šenkýř přitom nezapírá, že stavba stroje se děje metodou pokus, omyl.

„Třeba obě nápravy na druhém traktoru jsou naší vlastní konstrukce. Než jsme ale přišli na takové to pravé nastavení, dalo nám to hodně zkoušení,“ podotkl Šenkýř, podle něhož vývoj „závodního“ modelu trvá asi rok.

Jan Duchan, který tuto originální čtyřkolku sedlá a také s ní vítězí, si ale jízdní vlastnosti traktůrku pochvaluje.

„Zatáčí se s tím fajnově, mohu si dovolit i smyk. Šlape to také pěkně. Jenom odpružení docela chybí. V brázdě lítám za volantem jako hadr na holi,“ neodpustil si úspěšný „pilot“, jinak také student třetího ročníku, lehkou výtku.

„Asi budeme muset zatížit obě nápravy, aby traktor lépe kopíroval terén,“ navrhl řešení velezkušený mechanik Krejčí.

Trénuje se v zimě

Podobně jako ve formuli jedna zůstává hlavním testovacím obdobím zima. „To denně prohrnuji od sněhu celý dvůr,“ pousmál se Duchan.

A jak vlastně taková Traktoriáda vypadá? „Závody sestávají ze slalomu, pomalé jízdy a navrch z terénního závodu. Odborná porota také určí nejšikovněji sestrojený traktůrek,“ doplnil Šenkýř, který závodil za humpolecké učiliště jako vůbec první.