VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bechyně - stavitel Lucerny či řady originálních mostů

PRAHA - Pražský palác Lucerna, železárny v Hrádku u Rokycan, několik návrhů na přemostění Nuselského údolí v Praze, originální obloukový most v Hořepníku na Pelhřimovsku, most přes Chrudimku v Pardubicích, most přes Váh v Komárně či dálniční most u Senohrab - na tom všem se podílel stavební inženýr a zakladatel československého betonového stavitelství Stanislav Bechyně.

22.7.2007
SDÍLEJ:

Stanislav BechyněFoto: DENÍK/reprofoto

Dlouholetý profesor ČVUT Bechyně se narodil před 120 lety, 20. července 1887.

"Typické pro něj bylo především originální řešení staveb," říká Milan Pilař, zástupce ředitele Střední průmyslové školy stavební v Havlíčkově Brodě, která od roku 1979 nese jméno Stanislava Bechyně ve svém názvu.

Ve stavebnictví se na počátku 20. století objevil nový materiál - beton. Používal se na skelety budov, sloupy i celé mostní konstrukce. A právě betonovému stavitelství zasvětil pozdější akademik Stanislav Bechyně celý svůj život.

V roce 1910 ukončil tehdy třiadvacetiletý rodák z Přibyslavi na Havlíčkobrodsku Bechyně svá studia na ČVUT v Praze a ihned po absolutoriu nastoupil k nově firmě Karla Skorkovského, zaměřené především na stavbu betonových konstrukcí.

Podle jeho návrhu byly poprvé v tehdejším Rakousko-Uhersku použity při stavbě automobilky v Praze-Libni sloupy z ovinuté litiny a hřibové stropy. Na dlouhou dobu ovlivnil také výstavbu mostů realizací konstrukce obloukového mostu se zavěšenou mostovkou a táhlem v roce 1913 v Hořepníku na Pelhřimovsku.

Největším stavitelským úspěchem však bylo spojení sloupů a trámů do rámových konstrukcí, které Bechyně realizoval při stavbě pražského paláce Lucerna z roku 1919. Pozoruhodné je i to, že nosné stěny, schody, komíny a zábradlí byly jenom z betonu. Budova Lucerny se tak stala první stavbou v Československu, při které se nepoužilo nosných částí z cihel nebo dřeva.

V roce 1919 navrhl Bechyně jako jeden z prvních přemostění Nuselského údolí v Praze železobetonovým mostem, v roce 1938 navrhl lehkou betonovou konstrukci. Stavbu však zastavila druhá světová válka a ani další Bechyněho návrh z roku 1950 železobetonového mostu se třemi oblouky, který vypracoval po válce společně s Bohumírem Kozákem, nebyl realizován.

V roce 1920 se stal Bechyně řádným profesorem (tehdy nejmladším) statiky a dynamiky na ČVUT, kde působil až do roku 1958.

Jeho dílem je i betonová konstrukce železárny v Hrádku u Rokycan, válcové skořepinové konstrukce skladiště v Kostelci nad Labem, průmyslové objekty cementárny v Králově Dvoře, hangáry v Letňanech a Karlových Varech, ocelárny v Kladně či architektonicky ceněný pavilon pražské zoologické zahrady.

Nejznámější jsou však jeho mostní konstrukce, z nichž si přední místo drží obloukovitý most v Pardubicích z roku 1935 a most přes Váh v Komárně z roku 1955. Tento most s plochým obloukem s rozpětím 112,5 metru mu vynesl mezinárodní uznání. Bechyně realizoval také stavbu největšího obloukového dálničního mostu u Senohrab, který byl dokončen v roce 1950.

Bechyně se věnoval i záchranným pracím na řadě výstavbou ohrožených českých památek. Příkladem může být přemístění rotundy Máří Magdaleny u Čechova mostu v Praze, rekonstrukce Anežského kláštera, úprava mostovky na Karlově mostě či přesun gotického kostela v Mostě.

Stanislav Bechyně napsal řadu významných spisů, z nichž některé byly přeloženy do mnoha jazyků. To všechno ho po válce vyneslo mezi první československé akademiky. Jako profesor přednášel i na ČVUT. Byl vyznamenán mnoha řády a cenami, stal se členem řady zahraničních vědeckých institucí, obdržel i státní cenu. V roce 1958 odešel do důchodu.

Bechyně, který se soukromě zajímal o botaniku, zemřel 15. října 1973 ve věku 86 let. Pochován je v Přibyslavi, kde je po něm pojmenováno i náměstí v centru města

22.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na fotografii jsou žáci ze ZŠ Horní Cerekev, 1. třída paní učitelky Milady Jírové. Příště představíme prvňáky ze ZŠ Černovice.

NAŠI PRVŇÁCI: Představujeme žáky ze ZŠ Horní Cerekev

Videosouhrn Deníku – úterý 16. ledna 2018

První sníh, kalamita a s obnaženou hrudí na Sněžku: prohlédněte si videa dne

Zdraví s handicapovanými putovali na Zelenou Horu

Humpolec, Žďár nad Sázavou – Zelená Hora u Žďáru nad Sázavou se stala cílem společné doprovázené poutě, kterou v sobotu 13. ledna uspořádaly humpolecké spolky Centrum Medou a Kruhcentrum.

AKTUALIZOVÁNO

Na zavátých silnicích Vysočiny blokovaly dopravu nehody, D1 stále stojí

Vysočina – Přes šedesát dopravních nehod se v úterý stalo na Vysočině kvůli sněhové vánici. Husté sněžení a nárazový vítr komplikovaly řidičům jízdu na silnicích napříč celým krajem včetně dálnice D1, kde došlo k hromadným nehodám osobních i nákladních aut. Odstraňování následků nehod na dálnici stále trvá. Zprůjezdněn byl tah na Brno, naopak ve směru na Prahu D1 stále stojí u Humpolce. 

Skoro nemožné se stalo skutkem, okresní derby vyhrála po velkém obratu Kamenice

Pelhřimovsko – Na jedné straně euforie, na druhé totální zklamání. To přineslo derby v rámci III. ligy kuželkářů. Domácí Kamenice povstala z popela jako bájný Fénix, otočila zápas a upevnila si vedení v tabulce. Žirovnice naopak dva body po kolapsu v závěru trestuhodně ztratila.

Sojky si zahrají play-off evropské juniorské ligy

Pelhřimov – Třetí příčku v základní části Evropské ligy EYBL U15 vybojovali basketbalisté pelhřimovských Sojek. Druhá část soutěže se hrála v maďarském Paks. „Stejně jako na turnaji v Pelhřimově jsme skončili s bilancí jedné prohry a tří výher,“ uvedl jeden z trenérů Václav Plášil.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>