Důsledkem toho špatně čtou, což se pak také odráží na jejich vyjadřování a slovní zásobě. “Je pravda, že hodně dětí navštěvuje naši knihovnu jen kvůli internetu. Třeba když potřebují najít nějaké konkrétní informace, například na referát. Snažíme se je nasměrovat ke knihám a třeba jim i poradíme, jak hledat v encyklopedii,“ prozradila pelhřimovská knihovnice Jaroslava Fexová.
Soutěže v knihovně
„Menší děti nejčastěji hrají hry na počítači a o knihy moc zájem nemají, ale na druhou stranu to v Pelhřimově zase není tak špatné. Některé děti nás navštěvují pravidelně každý týden,“ dodala Fexová.
Knihovny se snaží přilákat čtenáře z mladších řad různými způsoby. Nejčastějším lákadlem je pořádání různých soutěží, při kterých se děti nejen baví, ale i učí.
„Pro děti občas připravujeme různé hry, například musí najít co nejvíce informací o nějakém autorovi, za což jsou pak i odměněny,“ prozradila Fexová.
Čtení trénují   už prvňáčci
Podobné je to v knihovnách na vesnicích a v menších městech. „S dětmi pravidelně navštěvujeme místní knihovnu Josefa Čapka, kde si mohou nejen číst, ale i hrát různé hry nebo soutěžit. Tím se jejich zájem o knihy trochu zvýšil,“ uvedla Dana Nováková, vychovatelka ve školní družině želivské základní školy.
„S dětmi z první třídy se snažíme trénovat čtení zábavnou formou. Mohou si třeba přinést svojí nejoblíbenější knížku a ostatním říci, o čem je,“ dodala Nováková.
Podle mínění odborníků je třeba děti naučit pracovat s informacemi co nejdříve. Malé děti sice znají pohádky, ale málokdy z knih.
Většinou je viděly v televizi nebo slyšely na kazetě. V tomto případě hraje důležitou roli nejen škola, ale především rodina.