Důvod je jednoduchý. Neměl by kdo vybírat pokuty. „Pravomoc obsluhovat stacionární radar přísluší městským strážníkům, které my nemáme,“ uvedl pelhřimovský místostarosta Bohumil Kovanda. „Před časem jsme se o tom bavili. Jenže třeba najmutí soukromé firmy v současnosti hraničí se zákonností,“ naznačil starosta Humpolce Jiří Kučera důvod, proč tuto myšlenku nechali plavat.

Šikovné cedule nutí ke zpomalení

Radní nepočítají s pořízením městského radaru také proto, že se osvědčily ukazatele rychlosti. Ten v pelhřimovské Nádražní ulici upozorňuje motoristy na povinnou padesátku půl druhého roku.

Podle výstupů, které Ladislav Krčil z hospodářského odboru stahuje ze stojanu pravidelně každý měsíc, se drtivá většina řidičů chová na průjezdní silnici přiměřeně. „Nejvýše padesátkou jezdí 71 procent řidičů, do rychlosti 60 kilometrů v hodině se vejde 96 procent zaznamenaných aut,“ nahlédl Krčil do dubnové statistiky.

Z počítačového programu vypadly i další údaje. Čidlo zaznamenalo během předchozího měsíce 405 tisíc aut či jiných dopravních prostředků. Což znamená, že pouze ve směru od Kamenice nad Lipou projíždí městem v průměru 13 500 aut denně. „O to větší vypovídací hodnotu statistika rychlosti má,“ upozornil Krčil.

O podobné zkušenosti hovoří také Humpolečtí, kteří rozmístili po městě hned pět ukazatelů rychlosti. „Devadesát procent řidičů u cedule zpomalí,“ potvrdil Jaroslav Vaňkát z odboru místního hospodářství.

Lepší než pokuta

Samotní řidiči vesměs považují ukazatele rychlosti za užitečného pomocníka. „V dnešní uchvátané době si člověk všimne budíků za volantem pomalu jen v okamžiku, kdy začne svítit kontrolka paliva,“ nezapírala Pavla Sajnerová ze Starého Pelhřimova.

Podle ní by si měli výstražných číselníků všímat hlavně mladí, méně zkušení motoristé, ale nejen oni. „Tyto tabule svůj účinek mají. Hlavně nejsou pro řidiče tak stresující, jako by tam byl skutečný radar,“ dodal pelhřimovský Oldřich Bartoň.

Blikající cedule sama o sobě hříšníkům pokutu za vysokou rychlost nedá. Může ale nepřímo, a přece významně přispět k jejich dopadení.

Čidlo zůstává bdělé nepřetržitě. Navíc si pamatuje časové údaje, z čehož mohou těžit strážci zákona.

„Pravidla se na všech takto sledovaných úsecích nejčastěji porušují o víkendu či ve všední den po páté hodině odpolední. Řidiči hřeší na slabší provoz a šlápnou na plyn,“ vyčetl ze statistiky velitel pelhřimovských dopravních policistů Miroslav Lhotský. Ten zároveň upozornil, že tuto skutečnost zohlední při rozmisťování dopravních hlídek.

Vůbec nejrychleji se jezdí po silnicích v noci. Samozvaní závodníci přesahují na pelhřimovském čtyřproudém průtahu nezřídka stokilometrovou rychlost.
Humpolecké čidlo u hřbitova v Okružní ulici zachytilo číslici 176. To umístěné na příjezdu od Pelhřimova či z dálnice se zastavilo dokonce na nechvalně rekordních 220.

„V těchto případech si zřejmě nějaký motorkář zkoušel rychloměr. Měl ale smůlu. Zařízení jej změřilo, číselník se ale samočinně vypíná při osmdesátce. Řidič proto neviděl nic,“ vysvětlil Vaňkát.