„Vše je ve finální fázi vyjednávání, a tedy před definitivním schválením. Ještě ale mohou nastat změny,“ poznamenal mediální zástupce společnosti Kapsch David Šimoník.

Stávající mýtný systém, který je využíván na dálnicích a rychlostních silnicích, by měl být od ledna 2008 rozšířen na vybrané krátké úseky silnic první třídy. Na Jihlavsku z nich byl vybrán přivaděč.

Z ministerstva dopravy přišla váhavější odpověď. „Na konci června budeme vědět víc,“ vyjádřil se mluvčí resortu Karel Hanzelka.

Plán zbržďuje satelitní mýtné

„Čekáme na výsledky odborných studií o výnosnosti elektronického mýtného. Jakákoli čísla by v této chvíli byla spekulací. Při vědomí úvah o satelitní formě mýtného je možné, že nakonec na silnicích nižších tříd žádné mýtné brány stát nebudou,“ pokračoval mluvčí ministerstva dopravy.

Pokud brány dostanou na přivaděči přednost před satelitem, začnou fungovat od 1. ledna 2008. Zástupci dopravních firem na Jihlavsku nepředpokládají, že by mýto vyhnalo těžkou dopravu z přivaděče do jiných částí krajského města. „U regionální a mezinárodní dopravy v žádném případě,“ soudí ředitel jihlavské společnosti Jipocar Petr Prokop.

Základní fakta o mýtných branách

Za prvních pět měsíců bylo na mýtném v Česku vybráno zhruba 2,2 miliardy korun. Povinnosti platit podléhají vozidla o hmotnosti 12 tun a více. Ministerstvo dopravy má záměr také zpoplatnit silnice první, druhé a třetí třídy satelitním systémem, který by mohl být spuštěn od 1. ledna 2009.