„První byl v lednu u zastávky Stojčín, Počátky-Žirovnice, kde se srazilo osobní vozidlo s projíždějícím vlakem. Řidička utržila lehké zranění. Druhá nehoda se stala o měsíc později na nechráněném přejezdu úzkokolejky před Stříteží u Černovic, kde nehodu opět zavinil řidič vozidla,“ informovala Hana Kotková, policejní mluvčí z Pelhřimova.

Nehody se nejvíce stávají kvůli nepozornosti řidičů a nedodržování silničních předpisů. Za řadou nehod stojí i riskování při přejíždění přes koleje, a to i v případě spuštěné výstražné signalizace.

Stav železničních přejezdů na se díky modernějším technologiím a zabezpečovacím zařízením rok od roku zlepšuje. Mezi nebezpečné tratě na Pelhřimovsku z pohledu nehodovosti patří úzkokolejná železnice v úsecích okolo Černovic a Kamenice nad Lipou. Hned za ní jsou v těsném závěsu přejezdy, patřící Českým drahám (ČD), u Leskovic, Pošné u Pacova a Humpolce-Herálec.

Podle Jana Hrušky, provozního ředitele Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), problém nehodovosti na přejezdech není ze strany drážních vozidel.

„Naše přejezdy odpovídají vydaným normám a jsou z bezpečnostního hlediska v pořádku. Vlaky, které přijíždějí k místům, kde se kříží koleje s komunikací, dávají vždy výstražné signály a přibržďují před přejezdem,“ konstatoval Hruška.

Malý test Deníku poodhalil chování řidičů před přejezdem v Černovicích. Ve čtvrtek v době od sedmnácti třiceti do osmnácti hodin přejelo od města či zpět sedmadvacet aut.

Pětadvacet řidičů přes koleje jelo očividně rychleji než třicetikilometrovou rychlostí a moc se nerozhlíželi ani nepřizastavili.

To potvrdil František Pešek z Černovic, který touto cestou jezdí často, navíc dodal, že by bylo dobré, aby před přejezdem byla značka Stop.

O tom už uvažuje i vedení JHMD. „Železniční přejezd v Černovicích u transformátoru čeká změna v podobě nového výstražného zařízení. V průběhu příštího roku chystáme jeho kompletní rekonstrukci,“ podotkl Hruška.

Nebezpečný přejezd patřící Českým drahám je i před Pacovem nad malou vískou Důl, kde se v serpentýnách kříží trať se silnicí.

„Zde před třemi roky vyhasl život řidičky a dítěte, kteří se vraceli z pacovské poutě, což byla jediná smrtelná nehoda na přejezdech okresu za poslední čtyři roky,“ informovala Kotková.

„Bydlím tady čtyři roky a vidím, že přejezd je špatný hlavně kvůli tomu, že je v kopci a nepřehledný,“ prohlásil Michal Hojsák, majitel chalupy pod železničním přejezdem. „V zimě je to tady špatné, kamiony mnohdy kvůli kluzkosti couvají dolů z kopce. Někdy se stává, že to bílé světlo ani nebliká, ale jinak signalizace funguje,“ dodal Hojsák.

Nehody na železničních přejezdech

2008

Stojčín – (ČD)
Střítež u Černovic – (JHMD)

2007
Černovice (JHMD)
Humpolec – Herálec (ČD)
Černovice (JHMD)
Včelnička – Rytov (JHMD)
zdroj.: Pelhřimovská policie