Tou je propojení budoucí páteřní silnice od Humpolce směrem na Jindřichův Hradec s táborským tahem.

Pelhřimovští zastupitelé se poradí o podobě křižovatky nad sídlištěm při zasedání v příštím týdnu. „Jakmile rozhodneme, můžeme pustit studii do fáze zpracování projektu,“ uvedl pelhřimovský místostarosta Bohumil Kovanda.

Výhodný kruh

Ke zvážení se nabízí šest návrhů na křížení dotyčných silnic. Odborníci na dopravní problematiku doporučují zejména variantu B neboli velký kruhový objezd přesně v místech dnešní křižovatky na severním obchvatu u Starého Pelhřimova.
„Jedná se o jednoduché přehledné řešení. Objezd zabere v porovnání s ostatními návrhy zanedbatelnou plochu a je i nejlevnější,“ vyjmenoval hlavní přednosti „kruháče“ projektant Václav Štěpán, který společně s Lumírem Zenklem zpracoval pět návrhů. Šestý projekt předložilo Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Štěpán vnímá i připomínky kvůli zpomalení dopravy. „Každé řešení dopravu zpomalí, v tomto případě ale plynulým a nejbezpečnějším způsobem,“ podotkl Štěpán a upozornil na Francii, kde se kruhové objezdy nezřídka objevují dokonce i na dálnicích.
„Kruhové křižovatky platí za nejbezpečnější řešení. Když už se na nich stane nehoda, následky nebývají vážné,“ poznamenal Miroslav Lhotský za dopravní policisty.
Varianta B pamatuje i na lokalitu Volemanka. „Většina jiných návrhů by ji vlastně odřízla od světa,“ připomněl místostarosta Kovanda.

Žádné zdržování

Ten zároveň ubezpečil, že pelhřimovští radní se pokusí četné administrativní úkony co možná uspíšit, aby obchvat mohl vyrůst ještě s pomocí evropských peněz. Což znamená poprvé kopnout do země nejlépe už za čtyři roky.

Z téhož důvodu jsou v pozoru i pracovníci z Ředitelství silnic a dálnic. „Čekáme, jak to v Pelhřimově dopadne s územním plánem. Hned poté necháme upravit technickou studii a podáme investiční záměr,“ odkryla nejbližší kroky ředitelka jihlavského střediska ŘSD Marie Tesařová.
Žádost o dotaci začne být aktuální teprve v okamžiku udělení stavebního povolení.
Do této fáze se zvolna blíží příprava obchvatu Ústrašína, Ondřejova a Myslotína. Na tuto silnici se pelhřimovský obchvat napojí u Myslotína.
„Pomalu tam začínáme jednat s tamními majiteli o výkupu pozemků. Pokud vše půjde hladce, můžeme získat stavební povolení ještě letos. Také se ale může stát, že si někdo postaví hlavu a vyvlastňovací řízení pozdrží všechno třeba i o dva roky,“ dodala Tesařová.
Ondřejovský starosta Tomáš Peroutka průtahy neočekává. „Každý z vlastníků zná nabídku od investora. Zdržovat prodej, to bychom byli sami proti sobě,“ podotkl Peroutka s dovětkem, že v Ondřejově není člověka, kterému by rušná silnice vedoucí prostředkem vesnice nepila krev.
Po dokončení všech obchvatů zůstane na cestě z Humpolce do Jindřichova Hradce už jen Pravíkov.