Tou je havarijní stav speřického mostu, který se klene nad nejvytíženější českou silnicí zcela opomenutý více než pětadvacet let.

Hlavní potíž spočívá v tom, že jej vlastně nemá kdo uvést do bezpečného stavu. „Oprava by stála nejméně pětadvacet milionů korun. To by naši obec finančně položilo na deset let dopředu. Nehledě na to, že nikde nemáme napsáno, že se o most musíme starat právě my,“ vysvětlil jiřický starosta
Svatopluk Veroněk.

Pomoc zůstává v nedohlednu

Právě v katastru této vesnice mostek stojí. Hospodářská smlouva jej hned po zprovoznění automaticky začlenila do obecního majetku.

Jiřičtí se snaží zajistit opravu. Zatím marně. Prosebnické dopisy namířené do všech stran postrádají patřičnou odezvu.

Spolehnout se nelze ani na pomoc kraje Vysočina, jehož představitelé podobné žádosti občas vyslyší. „

V dálničním úseku vlastníme deset mostů, po celé Vysočině máme na starost dalších téměř 900 mostů. Řada z nich se také neobejde bez řádné údržby, peněz na ni se přitom nedostává ani nám,“ naznačil Ladislav Staněk za krajský odbor dopravy.

Starat se má stát

Neutěšeného stavu mostu si povšimli i samotní motoristé. Podle některých by se o něj měli začít zajímat především úředníci státních organizací.

„Vesnice zaplatí tak drahou opravu těžko. Dokumenty jsou jedna věc, most podle mě patří k dálnici a i její celkový stav je příšerný. Když od nás stát dokáže vybírat dálniční poplatky, ať se také stará,“ pravila rázně Alžběta Schreiberová z Vyskytné. „Hlavně doufám, že to někomu nespadne na hlavu,“ přidal se další z řidičů.

Právě toho se starosta Veroněk bojí nejvíce. Vzhledem ke kondici mostu, v níž zahlodala kromě zubu času také desetiletí zimního solení dálnice, nikoliv neoprávněně. „Beton už je jako perník. Jestli to takto půjde dál, začnou na dálnici dopadat úlomky. To je pro řidiče opravdu nebezpečné,“ obává se Veroněk nejhoršího.