Situace bývá neúnosná hlavně v pátek odpoledne. „Zkoušet projet okolo čtvrté hodiny odpolední od Pražanky směrem k supermarketům je nadlidský úkol. Kolikrát raději zahnu doprava a poté se propletu do žádoucího směru,“ uvedl Josef Šebera, který křižovatku důvěrně zná. Nedaleko ní totiž bydlí.

Odbočit nemožné

Na nevhodné překřížení ulic Pražská, Architekta Janáka a Hodějovická upozorňují i policisté. „Není žádnou novinkou, že výjezd z obou vedlejších silnic je značně obtížný. Někteří z čekajících řidičů v ulici Architekta Janáka raději objíždí křižovatku sídlištěm směrem ke kruhovému objezdu u Kauflandu, což vzhledem k režimu obytné zóny není úplně šťastné řešení,“ předeslal policista Martin Souček.

Sídlištní zkratky si povšimli i zaměstnanci myčky v Táborské ulici. „Když se křižovatka dole ucpe, projede tudy jednou tolik aut co obvykle. Těm lidem se ale ani nedivím. Vystát tam frontu je často fakt o nervy,“ potvrdil jeden z nich.

Policisté by i v místě křížení ulic Pražská a Architekta Janáka nejraději viděli druhý kruhový objezd. „Záleží na posouzení vlastníka komunikace, z pohledu plynulosti provozu se to ale jeví jako nejvýhodnější řešení,“ vyslovil bývalý dopravní policista svůj názor.

Podle pelhřimovského místostarosty Dufka by připadala v úvahu pouze světelná signalizace. Kruhový objezd se tam podle vyjádření stavebních inženýrů nevejde.

Alespoň prozatím se ale na radnici o řešení dopravní situace pod pelhřimovským věžovým domem stejně neuvažuje. „Po otevření první části obchvatu se provoz na pražské silnici o poznání zklidnil. Kolony aut se zejména v ulici Architekta Janáka tvoří jen krátkodobě zejména v čase odpolední špičky. A to ještě proto, že řidiči si zkracují cestu ze zaměstnání v průmyslové zóně tím, že se místo jízdy po páteřní komunikaci proplétají městem,“ vysvětlil Dufek.

Řešením, jak vystrnadit alespoň některé automobilisty ze Třídy Legií, Strachovské ulice a následně i ulice Architekta Janáka, by mohly být zpomalovací retardéry. Představitelé města rozhodli osadit jimi silnici před okresním soudem, kterou mimo prázdniny přechází spousta školáků.

Pomůže i obchvat

„Příčné prahy prakticky vyhnaly provoz třeba z ulice U Stínadel. Uvidíme, zda to pomůže i tentokrát,“ doplnil Dufek, který by se záměrem na přebudování křižovatky na Pražské každopádně počkal i vzhledem k chystanému západnímu obchvatu města. „Ten opět zásadně ovlivní dopravu ve městě. Mohlo by se stát, že by nám zůstala téměř nevyužitá zánovní křižovatka,“ podotkl místostarosta Dufek.

Ta přitom nepatří mezi vysloveně nebezpečná místa. Za poslední rok se tam přihodily tři nehody.

„Vesměs se jedná o menší ťukance. Bezpečnost dopravy však úzce souvisí s plynulostí a ta na Pražské zejména v odpoledních hodinách pokulhává,“ připomněl Souček.