Jedná se především o silnice druhé a třetí třídy. Silnice první třídy jsou ve správě Ředitelství silnic a dálnic.

„Je to kritický bod pro kraj jako vlastníka silnic, kdy podle zákonů jsme povinni odstraňovat nadměrný hluk na našich komunikacích,“ sdělil Deníku náměstek hejtmana pro oblast dopravy a lesního hospodářství Václav Kodet.

Upozorňuje ale také na problémy, se kterými se kraj v této sféře potýká. „V podstatě to neumíme uchopit. Protože k avizovanému paušálnímu odstranění nadměrného hluku, který si v současnosti necháváme zanalyzovat na všech komunikacích, nemáme finanční zdroje. Odložili jsme to. Budeme hledat právní názor, jaké jsou naše krajní povinnosti,“ uvedl Kodet.

Příliš přísné podmínky

Důvod odkladu má však i jinou příčinu. Krajům se podmínky, které jim ukládá zákon, zdají příliš přísné. Proto je ze strany Asociace krajů kladen tlak na vládu, aby tyto podmínky zmírnila.

Prozatím si Krajský úřad zažádal u Krajské hygienické stanice o udělení výjimky. Pokud mu bude udělena, začne kraj provádět měření na úsecích, které jsou frekventované a kde je pravděpodobné překročení limitů.

„O výjimku žádáme paušálně všude, kde by mohlo být naměřeno překročení limitů. Pro nás je udělena maximálně na tři roky. Čili do této doby budeme muset problémy začít řešit. Jakým způsobem, to si necháme doporučit soudním znalcem,“ pokračoval Kodet.

Nadměrný hluk v Kostelci

V některých částech již k měření došlo a dokonce i bylo naměřeno překročení limitů. „Nicméně zůstává naše konkrétní povinnost v oblastech, kde již máme změřený nadměrný hluk. Je to zejména v oblasti průtahu Kostelcem u Jihlavy. Nyní čekáme na posudek soudního znalce, jaká opatření by snížila hluk na potřebnou hladinu, tak se tím budeme dále zabývat,“ uzavřel Kodet.

„Kraj nás o tom neinformoval. Vozovka je opravdu hodně vytížená, takže lidem určitě vadí hluk i rychlost projíždějících vozidel,“ podotkl starosta Kostelce Jaroslav Matula.