Zamýšlená silnice druhé, či třetí třídy, která by v konečném stádiu propojila humpolecký dálniční sjezd s výpadovkou na Světlou nad Sázavou, uleví zejména křižovatce u supermarketu Billa. Tamní poměry hraničí zejména během odpolední dopravní špičky s kolapsem.

Křižovatka se mění v parkoviště

A nenaříkají si jenom řidiči. „Je to hrůza. Člověk nemůže kloudně ani přejít silnici,“ postěžovala si Jana Kudrnová na rohu Kamarytovy a Nerudovy ulice, zatímco za jejími zády hřměly kamiony. „Aut se tu pohybuje více už od doby, kdy otevřeli Billu. Náklaďák kolikrát vytočí úzkou zatáčku jen tak tak. Obchvat se staví leckde, tak proč ne u nás,“ nadhodila.

Nová silnice by se zamlouvala i představitelům firmy, která sídlí ve znovuoživením areálu Brunka. Právě z tamních velkoskladů někdejší soukenické továrny míří do středu města jedna těžká nákladní souprava za druhou.
„Vždycky je příjemnější jet rovnou na dálnici než se proplétat křižovatkou, která se před desítkami let stavěla na třetinový počet aut,“ podotkl Jaroslav Janeček ze společnosti Riverich.

Obchvat nejpozději do šesti let

Čtyřkilometrová přeložka by navíc pomohla rozvoji podnikání a bydlení. „Okolo dálnice se najde hned několik pozemků vhodných pro výstavbu dalších průmyslových hal, jenže jsou dopravně nedostupné,“ poklepal starosta na mapě na odříznutá území u Hněvkovic. Totéž se týká připravované zóny čistého bydlení v západní části města. Ani ona se neobejde bez přípojné cesty.

Humpoleckým se již podařilo začlenit požadavek do krajského územního plánu, nyní se snaží protlačit jej i do investičního záměru. „Kraj má priority pro nejbližší dva roky již stanoveny, pokusíme se uspět v dalším období. Každopádně musíme silnici postavit nejpozději do roku 2013,“ dotkl se Kučera konečného termínu pro čerpání peněz z evropského operačního programu. Poté už by se Humpolci nemuselo podařit získat dostatek financí na stavbu obchvatu.