„Doložku chceme mít již delší dobu a budeme o ni usilovat,“ uvedla pro Deník krajská mluvčí Jitka Svatošová.

„Vysočina na to má plné právo a počítáme s tím. Budeme však požadovat, aby bylo jasně dohodnuto, co je vina dopravce. Výše penále by také neměla překročit částku, kterou kraj vlak dotuje,“ přidal se náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu ČD Jiří Kolář.

Vlaků však možná bude jezdit méně. Kraj totiž počítá s dotací železniční dopravy ve výši 264 milionů. Dráhy ovšem požadují o dvanáct více. Změna by se projevila od března.

Nové Regionovy

ČD také představily nový jízdní řád, který bude platit od 9. prosince. Přibudou nové spoje, a dokonce mají po kraji jezdit celkem čtyři Regionovy. V současné době jsou pouze dvě. Právě malé žluté vlaky nabízejí bezbariérový přístup pro handicapované spoluobčany. Jedna souprava přijde na čtyřicet milionů.

Vysočině se však nevyhnou ani výluky na trati z důvodů různých oprav.

„To jsou naše noční můry. Příští rok jsme na ně v rámci celé republiky vyčlenili šestadvacet miliard,“ přiblížil Kolář.

Novinkou také bude tzv. Šťastná eLiška. Ta bude sloužit k předprodeji jízdenek přes internet. V jejím rámci bude možné cestovat mezi krajskými městy za zvýhodněnou cenu. Musí se však zakoupit v den odjezdu.

Tak například z Jihlavy do Brna zaplatí cestující 70 korun. Největší nevýhodou Vysočiny však nadále zůstává absence integrovaného dopravního systému (IDS).

V jeho rámci je možné na zvýhodněnou jízdenku využívat veškerou dopravu včetně městské. Některé obce to chtějí vyřešit tím, že se nechají zařadit do IDS Jihomoravského kraje, po vzoru Náměště nad Oslavou. Jsou to zejména obce na Třebíčsku, jejichž obyvatelé jezdí za prací i do Brna.

Jednou ze zmíněných obcí je Studenec. „Určitě chceme být zařazeni. Nejlépe příští rok,“ řekl Deníku místostarosta František Komárek.

INFOGRAFIKA

(kliknutím otevřete v novém okně větší obrázek)