„Oprava Polky začala v zimě zmíněného roku. Teď už je před dokončením. S opravou ale nebylo pořádně kam spěchat, protože jsme měli provozně ještě další parní lokomotivy. Od té doby za dva roky nám ale ze stejného důvodu odešly i zbylé dvě lokomotivy,“ prozradil Jan Písala, vedoucí oprav Jindřichohradeckých místních drah.

Proto letos v březnu začali v JHMD na opravě zmíněné Polky pracovat aktivněji. „Snažili jsme se ji opravit, co nejdřív. Zprovoznit se nám ji povedlo až na přelomu července a srpna,“ řekl Jan Písala.

Pak ale přišly na řadu zkušební jízdy. „Ty jsme prvně prováděli jen ve stanici v Jindřichově Hradci. Potom, když už jsme měli všechno vyzkoušené, jsme vyjeli i na trať. Asi po pěti kilometrech jsme ale museli se zkušební jízdou skončit, protože došlo k poruše na levém parním válci a při té příležitosti se poškodily dvě součástky, které nyní musíme opravit,“ doplnil Písala, jak probíhaly zkušební jízdy parní lokomotivy.

Důležité součástky by měli opraváři získat v průběhu září. „Potom nebrání nic tomu, aby zkušební jízdy pokračovaly,“ řekl Písala.

Pokud půjdou opravy tak, jak jsou naplánované, mohli by se první nedočkavci svést parní lokomotivou už letos na podzim. „Pokud vše půjde hladce a nic dalšího se na lokomotivě neporouchá, tak už ji budeme moci předat do provozu,“ lákal zájemce vedoucí oprav JHMD.

Jízdní řád pro parní vlaky je nastavený především na letní sezonu. „V létě se cesty do Nové Bystřice a do Kamenice nad Lipou střídají. Hlavní sezona teď ale skončí a s ní tedy i tento jízdní řád. Potom už se v podstatě jezdí akorát v září o víkendech na Novou Bystřici,“ informoval Jan Písala.

Pokud se ale parní vlak podaří zprovoznit, bude v příštím roce od června každý den pravidelně vypravován podle jízdního řádu. To znamená, že bude jezdit, jak na Novou Bystřici, tak i do Kamenice nad Lipou. „Pak máme ještě pro parní vlak speciální jízdy. Jel parní noční astro vlak, mikulášský parní vlak, měli jsme také velikonoční jízdu a nebo jela lokomotiva za čokoládou. To jsou vlaky, které mohou být vypraveny kamkoli tak, jak si to objednavatel rozhodne. Technicky je také možné, aby parní vlak dojel klidně až do Obrataně, ale tam zatím žádné velké snahy nebyly,“ přemítal Písala.

Po dokončení opravy Polky pracovníci JHMD okamžitě zahájí opravu na druhé parní lokomotivě, která nese označení U37, neboli sedmatřicítka. „Když máme jednu parní lokomotivu, která sama o sobě je docela složitý a starý technický stroj, do kterého náhradní součástky nenajdete v každém obchodě a údržba je docela složitá, tak je z provozního hlediska lepší mít parní lokomotivy dvě. Druhá lokomotiva tak bude moci zaskočit za tu první,“ popsal Písala plány do budoucna.