Jiří Pruša se zajímá o létání již od svých čtyř let, a to především díky svému otci. Od čtrnácti let létá na větroni. Velkou část svého profesního života zasvětil letectví. Nejdříve v ČSA a poté jako finanční ředitel leteckých dopravců IATA v Ženevě. V letech 1995 až 1999 byl viceprezidentem ČSA pro marketing, odkud odešel a začal se věnovat své soukromé dráze, u které zůstává dodnes.

Celkový nápad získat rekordní metu 500 letišť napříč celým světem vznikl při přednášce k leteckým expedicím na letišti v Přerově, kde se Jiřího Pruši kdosi zeptal, na kolika letištích přistával. V té době odhadl, že výsledné číslo by mohlo být kolem tři sta až čtyři sta přistání. Poté byl na rallye Aéropostale, kde mu zkušená pilotka Air France a účastnice rallye prozradila, že už přistála na dvě stě třiceti letištích. Tento moment ho vyburcoval k tomu, aby vytvořil opravdový seznam, který ukázal, že má za sebou už 400 letišť. Nezbývalo nic jiného, než započít honbu za další stovkou.

Během svých cest navštívil spoustu kuriózních letišť jako například skotské letiště Barra, které má přistávací a vzletovou dráhu pod vodou a ukazuje se jen při odlivu, kdy zde také jedině můžete přistát. Další zajímavý zážitek zažije sportovní pilot při přistání na letišti v Gibraltaru, kde napříč letištěm vede silnice nebo v Maroku, kde sloužil jeden z nejslavnějších pilotů současnosti Antoine de Saint Exupéry. „Největší zážitek, co se týká viditelných přírodních úkazů, pro mě byl přelet nad letištěm v Los Angeles International, je to asi 3. nebo 4. největší letiště na světě. Nejúžasnější město viděné z letadla bylo jednoznačně Sydney. Jsou tam náramná panoramata,“ poznamenal Jiří Pruša. Vzápětí dopnil, že on sám na velká letiště nepatří, dává přednost menším.

Poslední pětisté přistání uskutečnil 8. srpna na letišti v Bubovicích. V Částkovicích pak Jiří Pruša převzal certifikát a knihu rekordů s jeho vlastním zápisem.

Následně pokřtil své letadlo šampaňským a přilepil na pokřtěné místo nálepku, která stvrzuje jeho rekord. Jeho velkým snem do budoucnosti je letět do Vladivostoku a přidat si do své sbírky dalších 500 letišť. „Když máš 500, tak chceš 1000,“ nastínil k dalším plánům Pruša.

Jiří Pruša společně s leteckým časopisem Flying Revue zaujal Agenturu Dobrý den především svým snažením o zviditelnění sportovních pilotů. Usilují o nalezení dalších pilotů s podobným číslem a vytvořit určitou komunitu sportovních pilotů.

Daniela Dušková