Před rokem zde byly s předstihem zbourány dva ze čtyř silničních nadjezdů. Následně pak byly na původních místech během dalšího půl roku postaveny nadjezdy nové, které rozměrově vyhovují rozšířené nové dálnici. Loni na podzim se tak mohl provoz vrátit na mosty u Jiřic a u Hněvkovic.

V letošním roce by mělo dojít k demolici zbývajících dvou mostů. Po jednom z nich vede silnice druhé třídy II/129, která spojuje Humpolec se Želivem. Poslední z nadjezdů přemosťuje dálnici D1 u Speřic a slouží hlavně k přesunům zemědělské techniky mezi Jiřicemi a Speřicemi.

Kdy přestavba zbývajících dvou mostů v úseku číslo 11 začne, zatím jasné není. „Přestavba zbývajících dvou nadjezdů je součástí modernizace úseku 11 (EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec), který je v současné době ve výběrovém řízení,“ informoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký. „Časový harmonogram bude znám až po ukončení výběrového řízení a podepsání smlouvy s vybraným zhotovitelem,“ dodal.

Podle informací, které má starosta Jiřic Miroslav Jirků, neboť právě této obce se práce při modernizaci dálnice mezi Koberovicemi a Humpolce týkají asi nejvíce ze všech, zřejmě harmonogram modernizace úseku 11 dozná změn. „Už loni na podzim jsme byli informováni, že ke zbourání zbývajících dvou mostů v tomto úseku dálnice D1 dojde zřejmě až na konci února 2020. Práce na modernizaci samotného úseku 11 by se podle těchto informací měly zahájit v červenci letošního roku,“ zmínil starosta Jiřic Miroslav Jirků s tím, že aktuálnější informace v tuto chvíli nemá.

Zmíněný úsek 11 je výjimečný právě počtem mostů přes dálnici, které bylo a ještě bude potřeba přestavět, aby jejich nové parametry odpovídaly modernizované „dé jedničce“. Právě to bylo důvodem, proč dva ze čtyř mostů nechalo ŘSD modernizovat už v loňském roce. „Tolik nadjezdů se nenachází na žádném z modernizovaných úseků. Všechny čtyři nadjezdy není možné zbourat zároveň, protože by zásadním způsobem byla omezena prostupnost území ležícího podél dálnice D1,“ vysvětloval před rokem rozložení prací při přestavbě nadjezdů v úseku 11 mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Podle ŘSD přestavba zbývajících dvou nadjezdů v úseku 11 nikterak nesouvisí s modernizací úseku 12 (Humpolec – Větrný Jeníkov), kde se práce zkomplikovaly kvůli nedodržení termínů ze strany stavebních firem.

Práce na dalších úsecích dálnice D1 v rámci její modernizace se ale s nástupem nové stavební sezony už rozběhly. O minulém víkendu byl například zbourán starý most přes dálnici na 23. kilometru u Mirošovic. Nutná uzavírka D1 měla dopad i pro Vysočinu, neboť jedna z objízdných tras vedla přes Pelhřimov k dálničnímu nájezdu na kilometru 90 u Humpolce.