Víc se přimyká dálnici D1, takže už ho nekritizují starostové, kterým původní verze protínala katastry obcí. Takzvaný fialový nákres se objevil i na webu petice proti rychlotrati poblíž Sedlické přehrady. Namísto Sedlice a   Kletečné se víc blíží Petrovicím, Hněvkovicím nebo Vystrkovu. Požadavek přiblížit VRT víc k dálnici D1 zazníval od řady obcí, ale dosud na něj stát nijak nereagoval.

„Úplného souběhu s dálnicí se nepodařilo dosáhnout, budoucí trať je z důvodu zkvalitnění obsluhy jižních Čech trasována kolem Benešova," psala mluvčí ministerstva Andrea Volaříková v listopadu.

Proč to teď jde, jsme se zeptali zástupce Ministerstva dopravy Luďka Sosny. Ten uvádí, že rychlotrať má přísnější parametry. Zatímco dálnice má minimální poloměr zatáčky 800 metrů a sklon 50 promile, u této železnice musí být zatáčka sedmkrát plynulejší a sklon jen 20 promile.

„Z těchto a dalších důvodů není možný těsný souběh s dál-nicí. Přesto je nyní prověřována varianta těsného přiblížení k D1 právě v oblasti Hořic a u Humpolce. Znamená to na jedné straně menší zásah do regionu, ale na druhé straně může dojít k mírnému zhoršení některých provozních parametrů jako délky úseků v maximálním sklonu, délky tunelů a mostů," uvádí Sosna s tím, že je teď zpracovávána studie, která už řeší zasazení trasy do terénu včetně projednání s obcemi.

„Proto dochází k lokálním změnám trasy tak, aby byly dotčené obce co nejméně ovlivněny," doplňuje Sosna. Fialový nákres by lépe přijali starostové i iniciátoři zmíněné petice, která končí zítra ve 14 hodin. Její facebookový profil podpořilo přes 1 500 lidí.

„Posun k Humpolci by pro nás byl O.K. Musíme doufat, že zelená varianta padne," píše se na webu petice. „I pro nás by tato varianta byla příznivější, neudělala by takovou paseku a nevznikly by dva koridory, ale zase to zasáhne někoho jiného," okomentoval návrh starosta Starých Bříšť Václav Honzl, který měl včera sraz s dalšími kritiky původní trasy.

Tím „nově zasaženým" může být třeba Vystrkov, kolem nějž fialová čára vede. „Zatím jsou to spíš spekulace. Oficiálně o tom nevíme, nikdo nás neoslovil. K tomu, jestli budeme pro, nebo proti, potřebujeme znát přesné podmínky," řekl starosta obce Jaroslav Pospíšil. Oproti tomu například Senožatům by se zřejmě nějak přibližovaly obě varianty – zelená i fialová.

„Je to zatím v plenkách, na lednovou schůzku s krajem jsem bohužel nemohl, ale od jejích účastníků vím, že zástupci investora by měli navštívit jednotlivé samosprávy. Termín ale neznám," říká starosta obce Zdeněk Vaněk.

Dodává, že minulý týden se senožatští zastupitelé shodli na tom, že jsou proti původně (zelené) navržené trase – sešlo se jich pět ze sedmi.

Jak se na novou variantu dívá kraj? „My jsme jako kraj svoje připomínky k VRT jako celku ministerstvu dali, ale teď už neumím hodnotit, která dílčí varianta je dobrá, nebo špatná," vysvětluje náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl s tím, že kraji dál záleží na maximalizaci přínosu VRT pro Vysočinu a minimalizaci dopadu na obce, ale nyní už si přesnou trasu musí „vyříkat" obce a stát.

„Já jsem pouze cítil morální povinnost v tom, abychom zprostředkovali jednání státu s veřejností, abychom poskytli informace. Teď už bude stát jednat v jednotlivých obcích. O těchto jednáních chceme být informováni, ale obce v nich mají větší kompetence než krajský úřad," říká Joukl.

Ten už dříve zmínil jako klad to, že kraj si vymohl, aby VRT měla na Vysočině čtyři zastávky – jedna z nich včetně vybudovaného parkoviště by měla být někde poblíž Záhoří u Humpolce. Dvoukolejná trať se má začít stavět v roce 2025, dojezdový čas z Jihlavy do Prahy by byl asi 45 minut.