Stížnosti chatařů i zodpovědných rybářů nelhaly. Na březích jezera rozhodně je co napravovat. Vodní dílo doplácí na prakticky chybějící Statut neboli soupis obecně závazných pravidel chování návštěvníků.

Potvrdila to i naše pochůzka s příslušníkem rybářské stráže okolo tohoto vodního díla, které se rozléhá v želivském a červenořečickém správním obvodu. Plastové i skleněné láhve stejně jako všemožné další odpadky věrně lemují pěšinku okolo vody.

Nedaleko chatového střediska nacházíme urovnanou hromádku odpadků. Že by se v někom hnulo svědomí a pustil se do úklidu? „Kdepak, to tady má někdo připravené na ohníček. V noci bývá zima,“ utrousí Miroslav Novák.

Ironická poznámka je na místě. V nočních hodinách se na Trnávce chytat nesmí. A ohniště leží v ochranném vodárenském pásmu, navíc v zalesněné krajině, kde může hořet snad jen zápalka. Táborákových pozůstatků se navíc na břehu přehrady najdou desítky. „Stačí chvilka nepozornosti a hoří celý les,“ konstatuje strážce.

Pokračujeme ve tříhodinové pochůzce, na niž se strážce vydává každý týden. Největší pořádek trochu překvapivě panuje v sousedství dětského tábora u letoviska Metrostavu. O kus dál ale postávají přímo pár metrů od vody dvě auta. Nezastavil je ani dvojnásobný zákaz vjezdu do zátopového pásma.
Na želivské pláži narážíme na stanaře. „Jé, ale to jsem fakt nevěděl, že se tu nesmí tábořit. Hned to zbourám,“ navrhuje smířlivě mladík.

„Tohle ještě nic není. Jakmile se přiblíží víkend, nejméně dva palouky hned u vody se promění ve stanové městečko. Naprosto běžně se stává, že přijede náklaďák, z něho vyskáče patnáct lidí a za chvíli už stojí tábor. To, že se u údolní nádrže stanovat nesmí, nikoho nezajímá. A už vůbec nemluvím o tom, kam všichni ti lidé chodí na záchod,“ dodává Novák.

Mimochodem, stanař má auto s pražskou espézetkou zaparkované kousek od šusťákového příbytku. Zákazovou značku byste u pláže hledali marně, kdosi ji prostě utrhl z kůlu a odnesl.

Když se zpátky na parkovišti loučíme, nadnáší porybný svoje hlavní přání. „S tímto stavem se už musí konečně něco provést. Cožpak o to, prohřešky, které se týkají rybařiny, si ohlídáme. Na všechno ostatní můžeme lidi jenom upozorňovat, jak jsme to ostatně dělali i dnes,“ uzavírá Miroslav Novák.

-------------

Nepořádek už musí z Trnávky zmizet, shodují se činitelé

Červená Řečice/ Želiv - Ledy na přehradě Trnávka v podobě zhoršujícího se nepořádku se už musí pohnout. Shodli se na tom všichni činitelé, kteří mají zájem na nápravě současné nedůstojné situace u rekreační nádrže.

Ve všech pádech se skloňuje slovo Statut neboli vyhláška s rozhodujícím účinkem pro nastolení pořádku. Jak uvedl želivský místostarosta Michael Líbl, Statut vlastně existuje. „Jedná se však o dokument z roku 1984 ještě s hlavičkou městský národní výbor. Tento soupis nutně potřebuje aktualizaci, a to ve všech bodech,“ pravil Líbl.

Želivští i červenořečičtí radní již mají od pelhřimovských rybářů návrh nového znění vyhlášky. „Společně s rybáři jsme předběžně dohodnuti na setkání, u něhož by určitě neměli chybět Červenořečičtí ani správce údolní nádrže ,“ dodal Líbl.

Nešvary nejsou lhostejné právě ani vodohospodářům. Vedoucímu hráznému Petrovi Zajíčkovi vadí především řidiči, kteří přehlížejí leckdy mnohonásobný zákaz a vjíždí s auty až přímo k vodě, do zátopového pásma. „V případě úniku oleje či paliva hrozí vážné znečištění vody, což je naprosto nepřípustné,“ podotkl Zajíček.

Z Trnávky totiž plyne voda do Želivky. Aut a stanů u přehrady si všimli i na řečické radnici. „Nechalo by se to dočasně vyřešit osazením příjezdových cest k vodě zvláštními značkami se zákazem táboření a důslednější kontrolou ze strany policistů. Alespoň dokud neschválíme potřebnou vyhlášku,“ naznačil místostarosta města Dušan Obranec.

Ten si dovede představit, že po „zprovoznění“ nového Statutu by mohli vybírat pokuty samotní členové rybářské stráže. Předseda pelhřimovských rybářů Stanislav Panoš považuje za vhodnější spíše společné kontrolní pochůzky.

„Pravomoci vybírat pokuty se nezříkáme. Podle zkušeností našich jihočeských kolegů se nám ale jeví jako výhodnější spolupráce. My můžeme poskytnout motorový člun, navíc by nám odpadlo únavné vyúčtování pokut,“ uvedl Panoš. Všichni se ale shodli na tom, že klíčový dokument musí vstoupit v platnost nejpozději od nového roku.