Takový scénář, kdy se hasiči nemohou dostat na místo zásahu, kde jde častokrát i o lidské životy, řeší vysočinští hasiči neustále. „To, že nemůžeme projet s těžkou technikou, řešíme na všech sídlištích. Města se zužují. Dělají se čím dál užší silnice, na sídlištích překáží kontejnery. Je tam toho strašně moc a hasičské auto se tam prostě nevejde. Potom na poslední chvíli dávat na stranu osobní auto v šesti chlapech není úplně jednoduché,“ řekl jednatel Sboru dobrovolných hasičů v Humpolci Pavel Krejčí.

Proto se humpolečtí dobrovolní hasiči rozhodli, že se správné parkování pokusí dostat lidem do povědomí. „S projektem 3 metry k životu přišlo generální ředitelství asi už před čtyřmi roky. Od té doby to nějak vázne, tak jsme se toho teď ujali my,“ sdělil Pavel Krejčí.

Po Humpolci tak roznesou letáčky a vylepí samolepky s jasnou grafikou třímetrového rozestupu mezi vozidly, která lidi na správně parkování upozorní. „Samolepky nalepíme na sloupy veřejného osvětlení, letáčky dáme řidičům v autoškolách. Informace se dostane mimo jiné i do digitálních informačních systémů Humpolce,“ vyjmenoval Krejčí, jak budou lidem správné parkování v přeplněných městských zástavbách vštěpovat.

Problém s přibývajícími auty se vyskytuje všude a špatně zaparkovaná auta komplikují práci hasičů v každém větším městě. „Týká se to sídlišť, která vznikla především v sedmdesátých a osmdesátých letech dvacátého století. Parkovací plochy nebyly připravené na to, že v panelových domech bude bydlet tolik lidí, kteří budou mít tolik vozidel,“ přemítala mluvčí vysočinských hasičů Petra Musilová.

Pro hasiče je důležité být v místě události včas. „Když pak musíme řešit špatně zaparkovaná vozidla nebo špatný průjezd, tak nás to samozřejmě zdržuje. Mělo by být pro každého prioritou zaparkovat tak, aby se složky integrovaného záchranného systému mohly bezpečně a rychle dostat k místu události,“ doplnila Petra Musilová.

Současným trendem je, že v rodinách bývá ne jeden, ale dva i více vozů. „Obyvatelé rodinných domů také ne vždy parkují na svém pozemku, ale nechávají svá auta před domem, u chodníků, odkud je pohodlnější a rychlejší vyjíždět. Lidé také při pohybu ve městě mnohem častěji používají auto, nechodí tolik pěšky. To vše pak vytváří tlak na požadavek většího množství parkovacích míst,“ popsala svou zkušenost mluvčí humpolecké radnice Aneta Slavíková.

Město Humpolec si k otázce dopravy nechalo podle jejích slov vypracovat Koncepci dopravy, která analyzuje současný stav a navrhuje možná řešení, právě i k parkování. „Jde ale o dlouhodobé a komplexní kroky, jediné řešení a jediný návrh neexistuje. V minulosti se například diskutovala otázka zavedení placeného parkování, která v současnosti ale prozatím není na pořadu dne. Další vizí je stavba menšího parkovacího domu v blízkosti centra,“ sdělila Aneta Slavíková.