Sedmnáctiletá dívka skončila ve čtvrtek 
s naraženou nohou. Řeč je o přechodu, který se nachází v místě u dílen průmyslové školy naproti bývalému Alfatexu směrem do centra města. Dvaadvacetiletá řidička přehlédla přecházející studentku, když přijížděla Křemešnickou ulicí směrem od Putimova a odbočovala vpravo k nemocnici.

„Cestou na oběd jsme s kamarádkami čekaly na přechodu, a když padla zelená, vešly jsme do silnice. Najednou ze zatáčky přijelo auto a zabrzdilo teprve, když jsem se už opírala o jeho kapotu. Potom jsme pokračovaly v chůzi a řidička jela dál. Cítila jsem trochu bolest v kotníku a koleni, ale nejdřív jsem to nepokládala za nic vážného. Až na druhé straně silnice jsme se rozhodly vrátit se, protože bolest neustávala,“ popsala událost zraněná Renata Pravdová.

Dívky tedy šly ohlásit nehodu své mistrové, která zavolala policii. „Odpoledne nás policisté vyslýchali a pověděli nám přitom, že se jim pak řidička sama přihlásila,“ dodala studentka.

Policisté případ teprve vyšetřují, takže není jisté, jak pro řidičku dopadne. „Pokud bude klasifikován jako přestupek, může se žena obávat peněžité sankce až padesát tisíc korun 
a zákazu řízení na dobu až dvou let. Kdyby však padlo rozhodnutí, že šlo o trestný čin, mohl by jí hrozit až trest odnětí svobody,“ uvedla pelhřimovská policejní mluvčí Hana Kotková.

Od počátku roku pelhřimovští republikoví policisté evidují čtvrtou nehodu s účastí chodce, z toho dvě se staly přímo na přechodech.

Situace, kdy odbočující řidiči i chodci mají na světlech zelenou, nastává na řadě míst v Pelhřimově. Řidiči o tom často nevědí. „Na křižovatce 
u bazénu už nepřecházím, protože jsem tam šla s kočárkem na zelenou a málem mě 
z ulice Pod Náspem přejelo auto,“ zavzpomínala paní Michaela.

Podle vedoucího dopravního inspektorátu policie v Pel᠆hřimově Rostislava Sůvy zákon hovoří jasně. Řidič musí vždy dát přednost na každém přechodu, kde zároveň svítí zelená chodcům. Někde ho 
na tuto povinnost upozorňuje blikající oranžový panáček, ten ale není nutností. Na některých křižovatkách se interval svícení zelené pro auta nekryje s dobou svícení zelené pro chodce.

Třeba vozy od Jihlavy mají na křižovatce u Rekrey zelenou pro odbočení doleva, jenže teprve po chvíli se spustí zelená na přilehlém přechodu chodce na průtahu. Řidiči se zlobí, protože když se rozjížděli, měli ještě chodci červenou. A chodci se také zlobí, protože si myslí, že poslední řidiči z kolony už jedou na červenou.

Průzkumem a kontrolou režimu semaforů se zabývá specializovaná firma. Jak říká Rostislav Sůva, komu se režim některého semaforu nelíbí, může sám vznést podnět na úpravu: buď na policii, na odbor dopravy anebo na Technické služby, které mají ale na starosti jen správu systému. Poté odbor dopravy svolá jednání a přizve i zástupce odborné firmy.

V případě, že firma podnět vyhodnotí jako uskutečnitelný, závisí na domluvě institucí a také na tom, jestli se město rozhodne do inovace či změny semaforů investovat peníze.

Kde ve městě jsou oranžoví panáčci

tři– křižovatka u bazénu a autobusového nádraží
dva– křižovatka u Modety, kde se stala zmíněná nehoda
dva– křižovatka u bývalého sídla policie, naproti pizzerii
jeden – křižovatka u Rekrey

Dominika Dufková, Jan Mazanec