Obě meteostanice budou na vrcholu stoupání, kde se v zimě tvoří závěje a vyjdou na necelých šest milionů korun. „Aktuálně je u obou nových meteostanic dokončený betonový základ, příprava na napojení k síti nízkého napětí a osazené vozovkové čidlo,“ popsal Marti Buček z Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) s tím, že šestého prosince by mělo být hotovo.

V Kraji Vysočina je nyní téměř dvacet stacionárních meteorologických stanic na třiadevadesáti kilometrech dálnice D1 a dalších devět je u silnic první třídy. Umí měřit teplotu a vlhkost vzduchu a srážek. Tam, kde to má smysl, sledují i směr a rychlost větru. Většina má také vozovkové čidlo a kameru. „Dispečer získává informace mimo jiné o teplotě povrchu vozovky, bodu mrznutí vlhkosti vozovky, teplotě vzduchu, relativní vlhkosti vzduchu, intenzitě srážek plus obrazovou situaci, například o hustotě sněžení,“ vyjmenoval Buček.

Díky těmto informacím lze včas a efektivně reagovat na počasí a měnit počet nasazené techniky nebo optimalizovat chemický posyp. Díky zkušenostem lze už kritickým situacím i předcházet a zlepšovat bezpečnosti provozu i finanční stránku údržby.