Na Pelhřimovsku záleží na konkrétním domově. Někde je čekací doba na přijetí tři roky, jinde pět let. Lidé se totiž zapisují do pořadníků preventivně, někdy několik let dopředu, aby v době, až budou penzion potřebovat, byli tak akorát na řadě. Navíc si zájemci mohou podat žádost hned do několika zařízení najednou a pak čekat, kde bude dřív volno.

„V pořadníku máme 120 žádostí. Aktuálně ale naši službu potřebuje okolo třiceti až čtyřiceti lidí. Zbytek si žádost o umístění podává jako jakousi pojistku pro stáří. Často se stává, že lidem zavoláme, že se uvolnilo místo, ale oni zatím nemají zájem,“ popsal častou situaci ředitel Domova důchodců v Humpolci Milan Cihlář.

Jeho slova potvrzuje také ředitel Domova důchodců v Onšově Václav Jaroš. „Když dojde na lámání chleba a my potřebujeme přijmout klienta, tak jsou z celkového počtu pětatřiceti žádostí zhruba dva až tři žhaví kandidáti na umístění, kteří mohou nastoupit takřka hned. Určitě je dobré, aby lidé měli podaných více žádostí, tím nic nemohou ztratit,“ upozornil Václav Jaroš.

Pro přijetí platí přísná kritéria

Delší čekací doby na přijetí jsou důsledkem zpřísnění kritérií pro přijímání. Cílem je, aby se v první řadě dočkali senioři, kteří péči potřebují nejvíce.

Každý žadatel proto musí doložit lékařský posudek nebo výši sociálního příspěvku. Pracovníky zařízení pro seniory také zajímá bytová situace žadatele, aktuální zdravotní stav nebo rodinná anamnéza.

„Při naplnění kapacity domova je žádost zařazena do pořadníku čekatelů, podle dosažených bodů a data. Naše sociální pracovnice pak žadatele nebo jeho rodinného příslušníka informují o dalším průběhu vyřizování žádosti,“ informoval ředitel pelhřimovského domova pro seniory Josef Scháněl. Ten dodal, že pobytové služby uživatele měsíčně vyjdou na 9.500 až 10.000 korun, záleží na druhu ubytování, zda klient chce být v jedno či vícelůžkovém pokoji. V ceně je zahrnuto i celodenní stravování. „Další služby jako praní, žehlení či mytí si klienti hradí z příspěvku na péči nebo jim finančně vypomáhá rodina,“ poznamenal ředitel, v jehož zařízení má podáno přihlášku rovných 155 seniorů.

Žadatelé jsou většinou z Vysočiny

V Domově důchodců v Proseči Obořiště má podanou žádost osmadvacet potenciálních klientů. „Během července jsme přijali jednoho klienta, v červnu zase tři. Je to relativní. Většinou se k nám hlásí lidé z Pelhřimovska, maximálně z Vysočiny,“ přiblížil ředitel Richard Havel. Například v Proseči u Pošné je z celkových šestadvaceti přihlášek třináct z Pelhřimova, ostatní žadatelé jsou z Prahy, Tábora, Jihlavy nebo Ledče nad Sázavou.