Traktory zatím ano. Město ale uvažuje o tom, že by měly stejný režim jako nákladní auta, tedy zákaz průjezdu, vjezd povolen jen pro obsluhu.

Podle místostarosty města Pavla Pípala přišel podnět, že zejména v létě a na podzim roste v ulici frekvence jízd vytížených traktorů, například při sklizni brambor.

„Pod Pražskou ulicí je uložená řada sítí, které tlakem provozu trpí. Každé omezení provozu je proto vítáno. S velkými přepravci už jsme se dohodli. Jejich traktory jezdí po Humpolecké,“ uvedl Pípal.

Podobný argument uvedl místostarosta Tomáš Dufek: „Zimní údržba město stojí 
500 tisíc korun ročně. Po každé sklizni se musí lepit asfalt, který navíc leží na kostkách.“

Zákaz by traktory přesměroval na obchvat a Humpoleckou, kudy už teď musí objíždět kamiony. A to vadí dopravní komisi i policistům.

Kličkující kombajn

„Humpolecká i obchvat jsou silnice první třídy a je tu riziko, když pustíme pomalý traktor na rychlou silnici,“ uvedl dopravní inženýr pelhřimovské policie Jiří Matějka s tím, že dříve po Pražské jezdily 
i kamiony a stav silnice to také unesl. Další diskutující namítal, že vzroste provoz i zácpy 
v Humpolecké ulici.

S policisty souhlasí i Jaroslav Psota: „Pokud traktor 
z Červené Řečice do Rynárce pojede přes obchvat, bude tam buď pomalou jízdou tvořit kolony, anebo ho budou riskantně předjíždět přes plnou čáru.“

K tomu ale místostarosta Pípal uvedl námitku: „Obchvat města byl stavěn hlavně proto, aby se těžká doprava vyhnula městu. A stejně přes něj už teď jezdí pomalé traktory třeba ze Starého Pelhřimova do Kojčic.“

Potíž se zákazem průjezdu Pražskou by nastala třeba pro soukromého zemědělce Vratislava Sobka. Když ze své farmy u Stráže chce dojet ke svým pozemkům u Kauflandu, tak by už teď s traktorem neměl jet přes Strachovskou ulici, ale kolem autobusového nádraží.

Pokud by v budoucnu nemohl projet ani Pražskou, najel by místo jednoho asi pět kilometrů. Jak dodal, už tak je třeba jízda kombajnem přes parkujícími auty zaplněné ulice Cholossiovu, Rosolovu 
a Pod Náspem velmi nebezpečná. Přes Starý Pelhřimov prý jezdit nemůže, zkratka tam není stavěná na velké stroje .

Pro zmíněnou trasu by navrhoval odjednosměrnění ulice U Stínadel a ptal se, zda je možné aspoň na některé měsíce získat výjimku pro jízdu po Pražské. Vedoucí městského odboru dopravy Lenka Mikolášková tuto možnost nevyloučila, ale výjimka by neměla být celoroční.   

„Důvodem žádosti o výjimku by ale nemělo být, že by trasa vozidla byla o pět kilometrů delší,“ uvedla Mikolášková. A zdůraznila, že pro traktory jedoucí třeba do statků, tedy do areálu bývalé Osevy, by stejně jako pro kamiony zákaz neplatil.

Podle diskutující Moniky Suchánkové by kompromisem mohlo být váhové omezení traktorů v Pražské: objíždět by ji musely jen ty nejtěžší. 

Další z diskutujících namítal, že peníze ušetřené městem na opravách Pražské ulice nevynahradí případnou tragédii, která může vzniknout předjížděním traktorů v Humpolecké nebo na obchvatu.

Padl také návrh, aby se na opravě vozovky podílely firmy s největším počtem traktorů. „Zákon o pozemních komunikacích dovoluje postihovat toho, kdo způsobil poškození komunikace a neuvedl ji do původního stavu, ale není lehké prokázat konkrétně, čí traktor tam způsobil škodu,“ upozornila Mikolášková.

V anketě během debaty se 24 přítomných vyslovilo pro zákaz průjezdu traktorů Pražskou, a proti 17. Jenže někteří prý mysleli, že hlasují ještě k tématu, kterého se týkal předchozí bod diskuse.

„Domníval jsem se, že Pražskou se tady myslela stejnojmenná částečně zjednosměrněná ulice přímo v sídlišti, a ne průtah. Proto jsem hlasoval pro zákaz, ale teď bych hlasoval proti,“ uvedl jeden z hlasujících po vyhlášení výsledků.

Na Polní Dvůr

Další z diskutujících, Pavel Hájek, upozornil na to, že traktory i náklaďáky si zkracují cestu i přes novou propojku od škrobáren na Polní Dvůr. Podle Pípala i Mikoláškové se o zákazu bude s policií jednat při nejbližší schůzce týkající se dopravního značení.

Jan Mazanec