Jakákoliv změna bude lepší než to, co momentálně je. Ulice Mánesova v Humpolci má historickou minulost, která se podepsala na jejím vzhledu. Ten ale podle obyvatel ulice už moderním požadavkům nevyhovuje. Změnu vzhledu ulice vítá například řidič Milan Pešek, který v Mánesově ulici zaparkoval. „Ulice nutně potřebuje změnu. Silnice je samá záplata. Nechal bych všechno vyasfaltovat, i když to prý nepůjde. Ty kočičí hlavy dole vypadaly dobře možná před sto lety, když tady bydleli továrníci a jezdili kočárem, ale dneska po té dlažbě jezdit, je za trest,“ říká Deníku.

Modernizovaný dobíjecí hub ve Vystrkově u Humpolce. Foto: poskytl Eon
Chcete si dobít auto za 18 minut? Možnost máte nově u Humpolce

Snížit rychlost v ulici na minimum je podle jeho názoru dobrý krok. „Ulice je strmá, v dolní části je takový hrbol, takže pořádně nevidíte až dolů. Když to nahoře rozjedete a dole vám někdo přeběhne přes cestu, než zabrzdíte, je pozdě,“ vysvětluje. Podle jeho názoru je nutné dát do pořádku i systém parkování v ulici.

Proměnu ulice Mánesova si přejí i dvě rodiny Urbánkovy a Trnkovy, které v ulici přímo bydlí. Okna ložnice mají do ulice. Stěžují si na hluk od rychle projíždějících aut. V ulici se špatně parkuje a Mánesova je podle nich jedním slovem strašná. S plánovanými úpravami, které tu humpolecká radnice připravuje, samozřejmě souhlasí.

Proměny Mánesovy ulice, jak upřesnila mluvčí města Marcela Průchová, naplánovala radnice na příští rok. Město Humpolec v současnosti zpracovává projektovou dokumentaci na její rekonstrukci. „Na základě diskuse, která probíhala mezi členy Komise pro rozvoj města, dopravním inspektorátem a odborem dopravy, byl pro tuto ulici zvolen dopravní režim Zóna 30. Jedná se o zónu s nejvyšší dovolenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu. To vede ke zvýšení bezpečnosti provozu i pro pěší a cyklisty. Dále se tímto řešením zlepší rozhledové poměry křižovatek a bude zde tedy možné umístit větší množství parkovacích míst, která v této ulici zatím nejsou vůbec žádná,“ uvedl místostarosta Petr Machek. Samostatné téma je parkování. Současný stav, kdy řidiči parkují v ulici různým způsobem, je stav, který legální parkování vůbec neumožňuje.

Dlažba v ulici zůstane

Podle mluvčí radnice Marcely Průchové není rychlost třicet kilometrů za hodinu ve městě nic neobvyklého. „Ta je v Humpolci například už na sídlišti Na Rybníčku, v ulici V Cípku, a to z důvodu zklidnění dopravy v místech s bytovou zástavbou. Snížená rychlost na 30 kilometrů je dále v ulicích, kde jsou školy,“ sdělila Deníku.

Průchová ještě dodala, že v Humpolci existuje dokonce zóna, kde se smí jezdit pouze „dvacítkou“ a to třeba na Havlíčkově náměstí, kvůli pohybu chodců. „V ulicích Lnářská, Vilová, v nově vybudované ulici Terasy a Jakuba Hrušky byl dopravní režim změněn na obytné zóny, to znamená zóny s maximální rychlostí 20 kilometrů za hodinu,“ doplnila Průchová.

Zdroj: Deník/Štěpánka Saadouni

Dlažba v Mánesově ulici, kterou řidič Pešek označil za kočičí hlavy, ale v ulici zůstane. Názory na zachování dlažby nebo výměnu za asfalt se různí, ale výsledné rozhodnutí padlo na zachování kamenné dlažby s výrazně větší trvanlivostí a lepšími vsakovacími vlastnostmi.