Na jednání mezi společností a oběma kraji, Vysočinou a Jihočeským krajem, byly podle informací náměstka vysočinského hejtmana pro dopravu Libora Joukla potvrzeny dodatky ke smlouvě, která byla mezi těmito třemi stranami uzavřena v prosinci roku 2009 a která platí do konce roku 2019.
Třenice o vyšší sazbu za takzvaný vlakokilometr, což je kompenzace ztrát, kterou kraje dopravci vyplácejí za poskytování služeb veřejné dopravy, tak s největší pravděpodobností skončily.
„Výše smluvní částky pro dopravce byla koordinována s Jihočeským krajem a je pro tento rok stanovena na 61,029 koruny za vlakokilometr. Kraj Vysočina letos uhradí Jindřichohradeckým místním dráhám více než deset milionů korun," upřesnil Joukl.
Domluvená taxa je tedy na míle vzdálená původní představě vedení hradecké úzkokolejky, které požadovalo zhruba 140 korun za jeden vlakokilometr. Statutární ředitel mísních drah Boris Čajánek to však v žádném případě nepovažuje za prohru, a dohodu vnímá jednoznačně jako pozitivní krok. Podle jeho slov je v současné chvíli nejdůležitější to, že JHMD dokázaly s kraji najít společnou řeč.
„Kraje deklarovaly, že s námi chtějí podepsat dlouhodobé smlouvy a že jim úzkokolejka není lhostejná. Shodli jsme se na tom, že vlastně stojíme na stejné straně a chceme ji zachovat. Hlavní je to, že máme nějakým způsobem ošetřený přinejmenším letošní rok a vše ostatní je předmětem dalšího vývoje," uvedl Boris Čajánek.
Náměstek Joukl podotkl, že původní požadavky jindřichohradeckých drah představovaly více než dvojnásobek současné kompenzace a šly proti uzavřené a pro obě strany platné smlouvě.
Pokud by se JHMD s kraji neshodly, reálně by hrozilo, že vlaková doprava zajišťovaná JHMD bude v obou krajích nahrazena autobusy. „Projekt náhradní autobusové dopravy máme po dohodě s jihočeským krajem připravený od loňska, kdy se JHMD potýkaly se finančními problémy a odvrátily insolvenci," dodal Joukl.