S úpravou váhy čím dál častěji i na Pelhřimovsku pomáhají výživoví poradci. Mezi jejich klienty patří většinou ženy od 30 do 50 let. První nezávazná konzultace u poradce vyjde na 200 až 300 korun.

Začarovaný kruh

Výživoví poradci se shodují v jednom: Kdo chce shodit přebytečné kilogramy, ten by se měl sejít s odborníkem a   nechat si sestavit individuální výživový plán.

Nejčastější chyba hubnoucích je podle nich v příliš nízkém energetickém příjmu. Ten člověka dovede do začarovaného kruhu diet bez náležitého efektu. A právě nízký energetický příjem nepokryje potřeby bazálního (klidového) metabolismu. Tím pádem lidé v první fázi hubnou rychleji, ale dosažený váhový úbytek si většinou neudrží.

„Při první konzultaci každého klienta změřím na moderním profesionálním přístroji. Zjistím tak, kolik má v těle tuků, svalů, potom vyplníme vstupní dotazník a popovídáme si o tom, jak se dotyčný stravuje, jaké má běžné návyky. Na základě toho mu pak sestavím jídelníček přímo z receptů," popsala první kroky ke změně životního stylu výživová poradkyně Lucie Svobodová  z Bácovic.

Ta dodala, že lidem nezakazuje žádné potraviny, ale vždy se snaží některé co nejvíce z jídelníčku eliminovat nebo je nahradit zdravější variantou. „Pokud má někdo rád například sladké, tak ho najednou nemůže vyřadit ze svého jídelníčku, ale může jej nahradit zdravějším mlsáním jako třeba jahelníkem," dodala Lucie Svobodová.

Svobodová svoji práci zakládá na odbornosti a především na zcela individuálním přístupu ke klientovi vzhledem k věku, pohlaví, zdravotnímu stavu, fyzické a psychické námaze a možnostem stravování.

Rady a pomoc od výživových poradců na Pelhřimovsku nejčastěji vyhledávají ženy od 30 do 50 let. „Ženy u mne z celkové klientely tvoří zhruba 70 procent. Zájem o poradenství je stále větší. Není to totiž jenom o tom, že lidé chtějí být hubení, ale i o tom, že chtějí celkově změnit svoje stravovací návyky a být zdraví," nastínila výživová poradkyně z Pacova Petra Šestáková.

Dobrá prevence proti  neduhům

Většině zdravotních problémů lze předejít správnou výživou a dostatkem pohybu. „S klientem se vždy dohodneme na tom, který sport je vhodný a který naopak ne. Pokud člověk nemůže či nechce sportovat, tak vždy říkám, že důležitá je i chůze, tedy alespoň vycházky," nechala se slyšet Petra Šestáková. Častým nešvarem hubnoucích bývá podle poradců i to, že lidé jedí stále dokola ty samé potraviny. „Tělo potřebuje variabilitu, aby mělo stále chuť pracovat. Proto já sestavuji jídelníček z receptů. Klientům tak nabízím zdravější formy omáček, karbanátků, jednoduše všech jídel," uvedla Lucie Svobodová.

A rada na závěr? Člověk, který chce změnit svůj životní styl, by se měl pravidelně stravovat, ke každému jídlu by měl mít kousek ovoce či zeleniny, během dne by měl vypít dostatek tekutin a také by měl sledovat složení potravin.

„Důležitá je odborná pomoc. Pokud někdo hubne rychle, tak to není dobře. Optimální je za měsíc shodit přibližně dva kilogramy," konstatovala Petra Šestáková. „Hlavní je sestavit člověku jídelníček na míru, při kterém dotyčný zhubne, nabere svalovou hmotu, zlepší si svůj zdravotní stav i výkonnost ve sportu," řekla Svobodová.

Podle ní je nejlepší reklamou ústní  doporučení. „Vždy, když někdo vidí, že jeho kamarád, známý nebo kolega zhubl, zeptá se čím to, tak je to nejlepší vizitka mé práce," uzavřela Lucie Svobodová.