Bezpečnostní předpisy jsou totiž přísné. „Každý rok musíme mít revizi elektro a revizi strojní. Po třech letech prohlídku a zkoušku elektro a strojní. Každé dva roky děláme defektoskopii lana, a to jsou asi ty nejdůležitější věci,“ vyjmenoval Vaněk.

Při defektoskopii lana se sundají sedačky a nesmí být prasklý jediný drátek. Magnetickoindukční zkouška odhalí i ten nejmenší problém. „Kdyby byl prasklý drát na pramenu nebo prodřené dráty, nedostanu papíry a lanovku pustit nemůžu,“ vysvětlil Vaněk. Zatížení je navíc pětkrát nebo šestkrát předimenzované.

Desátou Aukční lahev vyrobili skláři v Janštejně na Vysočině.
Jubilejní Aukční lahev Pilsner Urquell: skleněný skvost vyrobili v Janštejně

Dodržovat je potřeba i všechny další zkoušky a revize, od všeho jsou protokoly a vše musí být v pořádku. Pravidelné zkoušky se přitom dělají i přesto, že se lanovka poslední zimu vůbec nerozjela.

Tragická nehoda u Batelova.
Předjíždění a pak strom: za smrt spolujezdce dostal muž z Jihlavska podmínku

Na Vysočině je lanovka ještě na Harusově kopci na Žďársku, tam ale pouze dvousedačková. „Stávající bezpečnosti opatření jsou určitě dostatečná. Není to nic jednoduchého,“ uvedl správce Harusova kopce Karel Klapáč a pokračoval: „Nikdy neříkám, že se nic nemůže stát, ale děláme každý rok revize a každé dva roky funkční zkoušky. Je to všechno předepsané.“

Na zbytku sjezdovek v kraji je klasický vlek, na kterém jede lyžař po sněhu. Oba vlekaři se shodují, že lanovka je něco úplně jiného než vlek, ale i ten má svá pravidla, která je nutné dodržovat. Ještě něco úplně jiného pak je kabinová lanovka, která o víkendu spadla na Ještědu. Vyznavači zimních sportů se každopádně o svojí bezpečnost nebojí. „Lano na Vysočině, co vím, ještě nikdy neprasklo, ale na hůlku neopatrných začátečníků a dětí jsem se málem nabodnul už několikrát,“ uzavřel Lukáš Havel z Jihlavska.