Pelhřimov se za první pololetí letošního roku propadl ze středu žebříčku na 56. příčku. „O řadě nebezpečných míst samozřejmě víme. Řadu věcí se povedlo vyřešit, třeba zklidnění hlavního průtahu městem. A zrovna nyní se snažíme nadobro vyřešit problémový přechod u jídelny ve Třídě Legií. Spoustu okolností ale prostě ovlivnit nedokážeme,“ podotkl starosta Leopold Bambula.

Prevence sama o sobě nic nezmůže

Mínil tím především skutečnost, že obě letošní smrtelné nehody se staly shodou okolností právě v místech, která zobyčejně plynulosti a bezpečnosti silničního provozu napomáhají.

Jeden motorkář zahynul v dubnu na obchvatu, druhý v září u kruhového objezdu nedaleko nákupní zóny. Policisté navíc evidují jako nehodu i červnový smrtelný pracovní úraz v Agrostroji.

Zatím příliš „nezabírají“ ani speciální malbou zvýrazněné přechody. Sražených chodců neubývá, dva z nich skončili s těžkým zraněním v nemocnici i letos. „Většina vážných nehod se stane z toho, že řidiči jezdí příliš rychle,“ připomněla policejní mluvčí Hana Kotková.

Právě důraz na vážné nehody v městské zástavbě způsobené nepřiměřenou rychlostí hraje hlavní roli při výpočtu ČP indexu. „Jedná se o poměrně složitý matematický vzorec. Mimo jiné se bere v úvahu počet obyvatel města i přihlášených aut či průjezdnost. Vážné nehody zaviněné vysokou rychlostí ale patří k nejdůležitějším prvkům,“ vysvětlil Václav Bálek, mluvčí České pojišťovny, která žebříček dopravně bezpečných měst sestavuje.

Milion mezi vítěze

V celorepublikovém měřítku se počet měst bez velkého neštěstí ve srovnání s loňskem prozatím mírně zvýšil.

Šest měst netratilo v prvním půlroce ani bodík, mezi nimi i Jindřichův Hradec. Vysočině vévodí celkově devátá Třebíč. Na takzvané Skokany ČP indexu neboli města, která zaznamenají největší posun, čeká odměna.

„Každého půl roku si jedno krajské město a dvě okresní rozdělí mezi sebou půl milionu korun,“ doplnil za pojišťovnu Štefan Tillinger s tím, že dar obyčejně poslouží k pořízení dalších bezpečnostních prvků.

Nejčastěji se jedná o osvětlení přechodů či nákup mobilních dopravních značek.

ČP index bezpečnosti

– projekt České pojišťovny sleduje dopravu ve městech z pohledu výskytu vážných dopravních nehod, tedy těch se smrtelným či těžkým zraněním

– z údajů načerpaných z policejní statistiky vznikají dvakrát ročně dva samostatné žebříčky, jeden pro krajská města, druhý pro okresní města

– města, která si v žebříčku nejvíce polepší, si rozdělují každoročně odměnu v podobě milionu korun, peníze použijí ke zvýšení bezpečnosti na silnicích

– bez vážné nehody zůstalo v prvním půlroce šest měst, mezi nimi je i Jindřichův Hradec

– Pelhřimov zaznamenal jeden z nejvýraznějších propadů, ještě hůře dopadl vloni vítězný Nymburk