Dopis podepsal i starosta Kámene František Hofman. Jeho autoři chtějí, aby ministerstvo při výběru nového provozovatele mýta řešilo i rozsah zpoplatněných silnic.

„Současný systém, kdy jsou kromě výjimečných případů silnic I. třídy zpoplatněné jen dálnice a rychlostní silnice, vede část dopravců k ekonomicky motivovanému objíždění placených tras po nezpoplatněných silnicích," stojí v dopise s tím, že přesunutí těžkých vozidel na nevyhovující průtahy obcemi přináší hluk, znečištění a vibrace, vede ke zhoršení bezpečnosti a snížení kvality života.

Starostové nevidí řešení v omezení tranzitních kamionů, zvlášť když silnice I. třídy jsou pro tranzit určené. To je i případ Kámene. Jak se domnívá jeho starosta Hofman, přes obec jezdí řada kamionů ve směru Brno – Plzeň, aby jejich dopravci nemuseli platit za dálnici přes Prahu.

Včera dostal starosta odpověď od ministra dopravy. Ten píše, že v Česku je objíždění placených úseků po silnicích nižších tříd malé. Navrhuje výše zmíněné omezení tranzitních kamionů, ale jen po dohodě s okolními obcemi a na základě průzkumu dopravy.

„Myslím si, že se silnicemi prvních tříd asi nic dělat nebudou," okomentoval jeho odpověď starosta Hofman.
Kámen už dlouho usiluje o obchvat. Jedinou změnou je, že se zvýšila cena výkupu pozemků na obchvat. Vlastníci, kteří dosud váhali s prodejem, tak teď mají větší motivaci.

Starosta nedaleké Obrataně Josef Hovorka se zpoplatněním vybraných silnic nižších tříd v obci plně souhlasí.

„Nákladní doprava se v posledních dvaceti letech podle mě až ztrojnásobila, úplně pominula železniční doprava a silnice v naší obci tím opravdu trpí," myslí si. Zavedení mýtného by podle něj problém výrazně zmírnilo. Řešení v podobě obchvatu Obrataně zatím nevidí příliš reálně.

„V Kámeni mají obchvat nakreslený už deset let, mají na něj ideální podmínky, ale stavba se zatím nepohnula. U nás jsou podmínky o poznání horší, myslím si, že obchvatu se nedožijeme," říká Hovorka.
Rizika z dopravy se Obrataň snaží snížit alespoň zpomalovacím semaforem.

Jan Mazanec, Tereza Konířová