Hygienici v letošním roce navštívili na Vysočině pětačtyřicet mateřských i základních škol. Z jejich měření vyplynulo, že se lépe větrá ve třídách mateřských škol, než základních. „Svědčí o tom nižší naměřené koncentrace kysličníku uhličitého,“ uvedla Kamila Hodačová, ředitelka odboru hygieny dětí a mladistvých krajské hygienické stanice v Jihlavě.

Hodačová dál upozornila, že je nutné dostatečně větrat v prostorách škol a hlavně ve třídách. „Při nedostatku kyslíku začíná mozek automaticky filtrovat veškeré vjemy a nepodstatné nepouští dál ke zpracování. Může se proto stát, že vnímání dětí se zužuje pouze na pohled na učitelku a tabuli. U žáků nastupuje malátnost a lenost, neschopnost soustředění,“ doplnila Hodačová.

Zdroj: Youtube

Hygienici při kontrolách ve školách sledují technický stav budov, vybavení, četnost úklidu, používání čisticích a dezinfekčních prostředků. „Ve třídách měříme teplotu vzduchu, vlhkost a koncentraci oxidu uhličitého. Školským pracovníkům vysvětlujeme nutnost pravidelného a intenzivního větrání tříd,“ dodala ještě Hodačová.

Podle hygieniků se na ovzduší uvnitř škol může podepsat i to, že se školy snaží šetřit na energiích a topení. „Ke snižování teploty je třeba přistupovat rozumně. Významným snížením teploty vzduchu v místnosti, zateplením budov a zejména nedostatečným větráním může docházet ke zvýšené kondenzaci vlhkosti a tím i ke vzniku plísní na stěnách uvnitř škol,“ komentovala mluvčí hygieny Jana Böhmová.

Výlov v Červené Řečici.
VIDEO: Obří amur zaujal děti nejvíce. Podívejte se na výlov v Červené Řečici

Optimálně by se měla vlhkost vzduchu pohybovat v rozpětí pětačtyřiceti až pětapadesáti procent a teplota vzduchu kolem dvaceti až dvaadvaceti stupňů Celsia.

Větrání má podle hygieniků také velký význam kvůli prevenci šíření respiračních onemocnění. Častá výměna vzduchu je důležitá k omezení koncentrace virů šířících se kapénkami, jako viru chřipky, Covid-19 nebo RS virů.