Na Pelhřimovsku to informační centra, případně obecní úřady, dobře vědí, a tak svým návštěvníkům nabízejí kromě tradičních turistických známek, pohledů či magnetek další drobnosti s nápisem odkazujícím na jejich město či vesnici, jako jsou například trika, hrnečky či pláštěnky.

Konkrétně v Pelhřimově 
se podle slov Moniky Štěpánkové z tamního turistické-
ho informačního centra největší oblibě turistů těší velká, tlustá, dřevěná pastelka, na níž je vypálený nápis Pelhřimov.

„Opravdu ale záleží na tom, jaký turista k nám zavítá. Rodiče dětem kupují právě tu pastelku, sběratelé propisek si zaplatí propisku a tak dále. Když jsme tu měli na návštěvě skautský tábor, tak si zase vši-chni vybrali píšťalky," přemítala Štěpánková.

Jak dále prozradila, mezi propagační předměty, které pelhřimovské infocentrum nabízí, patří i hrnečky, zvonečky, puzzle, obaly na CD, pravítka s kalkulačkou či létající talíř k Muzeu strašidel. Většinou je na nich prý nápis Pelhřimov a pod tím odkaz na městské webové stránky. Pokud je ale předmět dekorační, zdobí ho jen nápis jména města.

Humpolecké infocentrum letos aktualizovalo brožuru 
s titulem Humpolec, správný cíl vaší cesty, v níž turis-
té naleznou cíle, které se dají 
v Hliníkově městě navštívit.

Hliník je populární

„Také máme tři druhy triček – trička se znakem města, ta jsou klasická, a dále máme taková žertovná – jsou tam vypsané jednotlivé světové metropole jako Londýn, Moskva 
a New York a mezi tím je napsán Humpolec. A samozřejmě protože se Hliník odstěhoval do Humpolce, tak nabízíme trika, která jsou vepředu popsaná citáty z filmu Marečku, podejte mi pero! A ta se prodávají opravdu hodně," vyjmenovala ředitelka humpoleckého infocentra Marcela Kubíčková.

Hliník evidentně turisty přitahuje, jelikož, jak dále Kubíčková prozradila, mezi další nejprodávanější předměty patří Marečkovo pero.

Nejvíce si pak podle ní tyto propagační předměty města kupují právě turisté. Často se prý jedná o sběratele, kteří si dle svého zájmu cíleně vybírají třeba turistické známky, pohlednice, magnetky, vizitky a další drobnosti.

V pacovském infocentru si návštěvník může zakoupit například zapalovače s otvírákem, turistické deníky, klíčenky, odznáčky, štítky na hůl či propisky. „Největší zájem je o pohlednice a turistické známky, ale i o trička s nápisem Můj Pacov," dodala Marie Orlando z pacovského infocentra.

I ona uvedla, že hodně propagačních předmětů si zakoupí sběratelé. Jsou prý ale i tací, kteří mají potomky po celé republice, a tak jim jako připomenutí Pacova koupí některou z upomínkových věcí.

Zvláštní příležitosti

Podle slov starosty Želiva Karla Chmela připravuje tato obec speciálnější propagační materiály, jako jsou třeba trika či kšiltovky s nápisem Želiv, jen při zvláštních příležitostech. Takovou bylo třeba jedno ze setkání s obyvateli partnerské obce Kiesen ve Švýcarsku.

Ve Veselé u Kamenice nad Lipou speciálně k letošnímu výročnímu srazu rodáků nově vydali soubor pohlednic. Dřívější zastaralou pohlednici obce tak vyměnili za novou. „Dále nabízíme černá trička 
s nápisem Veselá, samolepky se znakem obce, tedy se supí hlavou, které vozíme na našich autech, či několik brožur o obci," zmínila starostka Veselé Jana Mazancová.

Podle ní si brožury o obci rádi přečtou jak tamní obyvatelé, tak i rodáci, kteří nyní žijí mimo své rodiště. O pohlednice prý mají největší zájem turisté.