Horní Cerekev se může chlubit i pěkným umístěním kulturního domu, fotbalového hřiště, zámku, areálu školy i školky všechny leží v poklidném a téměř přírodním prostředí, a přitom jsou lehce dostupné z centra města.
Díky tomu, že vlakové nádraží tvoří dopravní uzel na rychlíkové trati Jihlava-České Budějovice, mají místní obyvatelé i možnost rychlého spojení s krajskými městy. Velkou předností skoro dvoutisícového města je nedaleký zatopený lom. Láká řadu obyvatel včetně starosty města Jaroslava Andrleho. „Pohled od potápěčské základny je opravdu nádherný," říká starosta.
Celoročně je lom cílem potápěčů i vycházek a v letních měsících ho navštěvují i zájemci o koupání. Vodu má sice o něco studenější než jinde, ale zato velmi čistou.
„V jedné z anket, ke které se měli možnost vyjádřit i potápěči, byl lom zvolen druhým nejčistším lomem s přírodním koupáním v republice," vzpomíná Josef Koch z Potápěčského spolku Pelhřimov.
Lom má maximální hloubku 22 metrů, ale přibližně polovina zatopené plochy má hloubku 13 metrů a písčité dno. Ve vodě lze najít i několik druhů ryb. V letních měsících nabízí lom občerstvení pro hladové a vyprahlé návštěvníky v podobě malého stánku s rychlým občerstvením, zmrzlinou a chlazenými nápoji.
Tradičně se tu v červnu už sedmým rokem konal Dětský den, který organizuje právě zmíněný Potápěčský spolek Pelhřimov ve spolupráci s městem. „První rok nabídl návštěvníkům jen přejezd na kladce nad vodní plochou, ale tvořily se fronty, a tak jsme další rok přidali asi další čtyři atrakce," říká Koch s tím, že projít všechny atrakce trvá dětem asi dvě hodiny.
Přejezd na kladce přes vodní hladinu přesto zůstává u návštěvníků nejoblíbenější. „Je to adrenalin," dodává člen potápěčského spolku, který také zájemcům o potápění nabízí takzvaný intro-ponor, při kterém si prostory pod hladinou může osahat i naprostý začátečník.
Vydražili dluhy
Mezi další turistické cíle města a okolí patří i židovský hřbitov, ke kterému se lze dostat z výpadovky na Pelhřimov. „Židovský hřbitov určitě každá obec nemá a tenhle je navíc nově zrekonstruovaný," podotýká starosta Jaroslav Andrle.
Horní Cerekev není velké město, přesto se pouští i do mnohamilionovýách projektů. Před pár lety to byla úprava silnice a chodníků na náměstí spojená s opravou kanalizace, teď je to zateplení základní školy a kompletní přestavba její přístavby. Celkové náklady jsou 31 milionů korun, na část půjde desetimilionová dotace.
Město se neobejde bez půjček, ale i s těmi se snaží hospodařit maximálně šetrně. Například nedávno vyzkoušelo zajímavou a inspirativní, i když dosud ne příliš rozšířenou možnost, jak ušetřit obecní peníze.
Nechalo totiž „vydražit" a tím zlevnit své dluhy a úvěry na investice ve výši 16 milionů korun. Elektronická aukce snížila úrokové sazby úvěrů ze 4,8 na 2,2 procenta, v přepočtu takto dosažené úspory činí 1,36 milionu korun.
----------------
I „padesátka" je jezdivá, říká Josef Frey
Druhý červencový víkend Horní Cerekev znovu ožije cyklistikou. V sobotu 12. července se tu už potřinácté koná závod Přes tři vrchy Vysočiny, který organizují manželé Freyovi. Na závodníky čekají tři trasy nejdelší v délce 85 kilometrů, „střední" padesátikilometrová a nejkratší měřící 30 kilometrů. Právě na této nejkratší trase je historicky poprvé vyhlášena zvláštní kategorie pro elektrokola, která si na Vysočině zazávodí vůbec poprvé.
První závodníci na nejdelší trase odstartují v 10:30 a pak budou účastníci dalších závodů pouštěni na trať asi v půlhodinových intervalech. „Celkově máme 25 kategorií mužů a žen různého věku a k nim ještě zvlášť připočítáváme děti," jmenuje organizátor závodu Josef Frey s tím, že účastnit se mohou i „nesportovci". „Trasa 30 km je takový hobby závod pro rekreační cyklisty, turisty a mládež. Tento závod zaštiťuje značka Corny," vysvětluje.
Podle Freye je závod nejen o cyklistice, ale také o poznávání krás Vysočiny. „Padesátikilometrová trasa je sice náročná, ale jezdivá. A ty výhledy!" láká na závod hlavní organizátor. Loni startovalo přes 400 závodníků a podle Josefa Freye není výjimkou ani účast zahraničních závodníků. „Na startu se vystřídalo už přes sedm různých národů, často jezdí třeba Slováci nebo Rakušané," dodává pořadatel.