V pátek krátce před polednem vykolejil v Horní Cerekvi nákladní vlak. Jednou z příčin nehody by mohlo být také úmorné horko, které se od minulého týdne stále stupňovalo. „Konkrétně devátý vůz nákladního vlaku vykolejil krát᠆ce před polednem a příčiny nehody se stále vyšetřujeme, takže nemůžeme nic potvrdit, ani vyloučit," řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s tím, že to vypadá pravděpodobně spíš na závadu vozu než kolejí.

Mluvčí společnosti Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš si také myslí, že extrémní horko jako příčina nehody je velmi nepravděpodobné. „Teploty v minulých dnech rostly poměrně pozvolna, takže koleje měly víc času změny počasí absorbovat, a to je samozřejmě lepší než prudký teplotní skok," popsal vlastnosti kolejí Illiaš. Ve velkých vedrech totiž kolejím hrozí ohýbání, praskání nebo i lámání, které mají pak za následek i vykolejení vlaků.

Dilatační spára

Podle Illiašových slov chodí pracovníci železnic koleje pravidelně kontrolovat, a pokud se někde koleje vyboulí, vyřízne se na nich takzvaná dilatační spára, která vyboulení eliminuje. „Toto opatření je jen na dobu veder, pak se kolej samozřejmě zpátky svaří," vysvětlil k praktikám pro bezpečnost kolejí v době extrémních teplot Illiaš.

Dalším z opatření, která pracovníci železnic dodržují, jsou například takzvané teplotní pomalé jízdy. „Když jsem dělala ještě výpravčí, byly tyto jízdy většinou v dobách od deseti do sedmnácti hodin. Rychlost se stanovovala jinak v každém z úseků podle zakřivení trati a podle toho, jestli vedla lesem nebo na přímém slunci, ale snad nikdy rychlost nepřesáhla padesát kilometrů v hodině," vzpomínala ředitelka Krajského centra osobní dopravy Českých drah Lenka Horáková.

To potvrzuje i Illiaš, který si v posledních letech nevzpomíná na žádný případ, kdy by horko hrálo hlavní roli v nějakém větším železničním neštěstí. „Na nerovnosti trati způsobené vlivem vyboulení 
a jiné potíže upozorňují i sami strojvedoucí během jízdy 
a naši pochůzkáři chodí jednotlivé koleje kontrolovat, tratě by tak měly být v době veder opravdu bezpečné," dodal.

Tereza Konířová