První zkušební lety automatických dronů v kombinaci s umělou inteligencí distributor vůbec poprvé v Česku zkoušel letos v dubnu na Pelhřimovsku. Zde má EG.D vybudované zcela nové vedení velmi vysokého napětí a testuje využívání dronů a umělé inteligence k odhalování nejrůznějších závad. Novinku zkouší společnost jako vůbec první distributor v Česku. Pokud půjde vše podle plánu, do ostrého provozu ji chce zavést od ledna příštího roku.

S testováním se energetici v posledních dnech přesunuli na jižní Moravu. Před několika dny se pohybovali uprostřed polí v katastru Hustopečí. „Testování předcházela předletová příprava, během níž jsme museli najít vhodné úseky, kde lze let tohoto typu vůbec vyzkoušet. Tento sedmikilometrový testovací úsek byl z našeho pohledu ideálním i proto, že linka zde patří k těm starším, které máme. Očekáváme tedy, že zde budeme mít větší množství závad, které budeme chtít pomocí umělé inteligence odhalit,“ zdůvodnil projektový manažer společnosti Jan Čech, jenž má testování na starosti.

Technici společnosti nejprve na základě manuálního letu dronem vytvořili trojrozměrný model elektrického vedení velmi vysokého napětí. „Větší dron, který manuálně řídil pilot, měl na sobě upevněno laserové měřící zařízení Lidar, jež je schopno zaznamenat dvě stě až čtyři sta jednotlivých bodů na metr čtvereční. Díky tomu se nám podařilo vytvořit přesný trojrozměrný reliéf celého vedení,“ popsal Čech.

Trasu posléze montéři nahráli do ovladače dronu. Po ní se již bezpilotní letoun pohybuje automaticky. „Pak už dochází k testování v terénu. Piloti si nejprve ověří, zda je bezpečné vzletět a nehrozí žádné nebezpečí. Nastaví jen výšku, ve které dron k vedení poletí, a spustí automatický let. Dron pak sám začne s údržbou a nafotí stovky snímků vedení na přesně definovaných bodech z přesně definovaných úhlů,“ pokračoval projektový manažer EG.D.

Podívejte se na záběry z místa testování:

Závady hledají automatické drony i umělá inteligence. U Hustopečí je zkouší EG.D | Video: Iva Haghofer

Pořízené snímky dostane k vyhodnocení umělá inteligence. „Hledá případné závady, a zároveň se i učí na základě získaných dat odhalovat další věci,“ zmínil Čech.

Výhodou této novinky má být podle energetiků výrazné zkrácení doby hledání závad, s čímž jde ruku v ruce i zrychlení případných oprav na elektrickém vedení. Drobnější závady se přitom podle techniků vyskytují zhruba na každém druhém stožáru. Závaznější, ovšem ne kritické, pak na každém dvacátém. Umělá inteligence na vedení velmi vysokého napětí dokáže odhalit kupříkladu i flíček rzi, který však na bezpečnost provozu dopad nemá.

Testováním si společnost zároveň tvoří rozsáhlou databázi a sdílí data i s kolegy z E.ON z dalších zemí. Autonomní drony se nedávno osvědčily kupříkladu v Německu nebo ve Švédsku. „České EG.D je pak v rámci koncernu E.ON teprve třetí zemí, kde je tato inovativní technologie testovaná a plánuje se její uvedení do ostrého provozu,“ podotkl mluvčí společnosti Lubomír Budný.

V plánu je ještě také třeba testování mimo přímý dohled pilota. „V tomto ohledu spolupracujeme s předními českými experty v čele s docentem Martinem Saskou z Českého vysokého učení technického. Na podzim proto plánujeme rozšířit trasy, po kterých budou automatické drony létat. A to až na padesát kilometrů vedení velmi vysokého napětí,“ doplnil Miroslav Kopt, vedoucí strategických projektů EG.D.

V současnosti EG.D kontroluje vedení velmi vysokého napětí pomocí jedenácti dronů. Pomáhá jí v tom více jak dvacítka proškolených pilotů. „Do budoucna plánujeme jejich počet, stejně jako množství dronů, rozšířit. K dispozici by je měli mít například i montéři, kteří kontrolují i vedení vysokého a nízkého napětí,“ nastínil mluvčí Budný.