Ministerstvo dopravy (MD) totiž už nadále nehodlá doplácet dopravcům peníze za vyplacené žákovské a studentské slevy.

O tom, zda se zatím jen návrh MD stane skutečností, rozhodne vláda. V případě jeho schválení by pak ponechání zlevněného jízdného pro žáky a studenty záleželo čistě na dopravcích.

Náklady rostou

Jak už Deník informoval, tato změna souvisí i se vstupem soukromníků na železnici.

Rozpočet MD totiž počítal na dorovnání studentského jízdného s částkou asi 50 mi-lionů ročně, ovšem od nástupu soukromníků na silnice a  železnice dotace na studentské jízdné narůstaly – a dnes činí až 236 milionů korun. „Náklady na kompenzaci ztráty rostou, zatímco náš rozpočet se snižuje," řekl Deníku mluvčí MD Martin Novák. Stát by tak ponechal garantované nižší ceny jen pro osoby s tělesným postižením.

V případě jízdného pro studenty pak zřejmě počítá s tím, že dopravci na žákovské a studentské slevy nesáhnou. „Pokud stát slevy zruší, budeme je dotovat ze svého. Týká se nás to stejně jako soukromých dopravců," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský s tím, že zatím neprozradí případnou konkrétní variantu jízdného pro studenty.

Autobusová společnost Tre-dos, která provozuje mimo jiné také dálkovou linku Třebíč – Jihlava – Praha se zastávkou v Humpolci, sice zprávu o návrhu MD v médiích zaregistrovala, ale zatím je prý předčasné řešit případné alternativy.

Stejného názoru je i náměstek pro osobní dopravu společnosti ČAD Blansko Richard Maňoušek.  „Zatím máme k dispozici pouze informace z médií a v tuto chvíli nevíme nic konkrétnějšího," zmínil.

ČAD Blansko přepravuje cestující mj. na trase Moraveč – Nová Cerekev – Pelhřimov – Humpolec – Praha.

Společnost ICOM transport, která zajišťuje na Pelhřimovsku pravidelnou autobusovou linkovou, příměstskou i městskou hromadnou dopravu, se bude řídit pokyny svých objednavatelů.

„Návrh Ministerstva dopravy registrujeme. Důležité je ale pro nás rozhodnutí objednavatelů našich služeb, což jsou především kraje a obce," uvedl personální ředitel firmy ICOM transport Petr Palovčík.

„Kraje a obce určují, jaké druhy slev a v jaké výši budou vyžadovat. Rozhodnutí v tomto případě tedy není jen na samotných dopravcích," dodal Palovčík.
Provozovatel linky Jindřichův Hradec – Nová Včelnice – Kamenice nad Lipou – Pelhřimov – Praha, společnost JH Bus, považuje celou věc za ještě složitější. „Existují totiž dopravci, kteří mají smlouvu s kraji o dotacích na dopravní obslužnost, a firmy, které jako my jezdí bez jakýchkoliv dotací. Takže ty první slevu měly a ostatní pak už ne. To už tady bylo v souvislosti s přepravou ZTP. Ministerstvo dopravy si vykoledovalo spoustu žalob a doporučení Bruselu, aby nerovný stav napravilo," uvedl Josef Soukup z firmy JH Bus.

Už vloni stát přestal dotovat zvýhodněné seniorské jízdné, které ale nezaniklo, protože ho nyní platí sami dopravci a kraje z vlastních kapes. Otázkou je, zda budou tak štědří i v tomto případě.

Aneta Slavíková