Několikatunové kolosy jezdí přímo středem městyse a jejich počet jde každý den do stovek. Zásobují totiž tamního velkého výrobce dřevotřískových desek.

Nebezpečí hlavně pro školáky

„Někdy tudy projíždějí i dost rychle. Já naštěstí bydlím kousek stranou od náměstí, takže mi ani tak nevadí ten hluk. Mám ale strach, protože děti musí přes hlavní silnici chodit každý den do školy,“ podotkla Petra Jelínková z Lukavce.

V současné době jsou na tamní hlavní silnici tři kritická místa.

„Silnice je tam úzká a nebezpečná nejen pro kamionovou dopravu, ale i pro osobní auta. Navíc se připravuje rozšíření dřevozpracujícího družstva a doprava by pak mohla stoupnout až trojnásobně,“ uvedl starosta Lukavce Pavel Kubec.

Řešením se už v minulosti zabývala odborná firma. Podle jejího zjištění není možné do budoucna počítat se současným průtahem. Krajští radní proto v minulém týdnu vybrali trasu obchvatu, který by měl odvést nákladní automobily z centra městyse.

„To umožní další pokračování této akce. Zatím je ale předčasné mluvit o termínu výstavby. Majetkoprávní příprava zatím nebyla zahájena,“ zdůvodnil náměstek hejtmana pro dopravu Václav Kodet.

Odborníci připravili tři možné varianty vedení obchvatu. Radní vybrali tu, která počítá se stavbou nejdelší silnice.

Stomilionová finanční injekce

Měřit by měla 2,5 kilometru a náklady na její stavbu podle předběžných odhadů převýší 100 milionů korun. Oproti ostatním návrhům je ale její největší výhodou to, že se Lukavci zcela vyhne.

„Pokud by byl obchvat kratší, doprava by se vracela k městu a vedla by i kolem bytové zástavby,“ vysvětlil starosta Kubec.
Zbývající dva návrhy totiž počítaly jen s 1,9 kilometru dlouhým obchvatem.

Po silnici II. třídy přes Lukavec proudí doprava od dálnice D1 do Jihočeského kraje. Obchvat proto zhruba tisícovému městečku značně uleví.
Stavba by měla být realizována hlavně díky dotacím z Evropské unie.

Na silnicích II. a III. tříd Vysočiny poskytl Brusel finanční injekci na stavbu dvou obchvatů na Žďársku, a to u Bohdalova a u Oslavičky.