Hala však už praská ve švech a tak dopravní společnost GLS rozšíří své třídící balíkové centrum. Bude více než dvakrát větší. „To by nám mělo stačit na dalších deset let,“ odhadl ředitel české pobočky GLS Pavel Včela. Současné prostory jsou prý už dnes dvacet procent nad svou teoretickou kapacitou.

Jedenáctého ledna tak byl vztyčen první sloup nové haly, do kterého byla uložena i pamětní schránka. „Chtěli bychom našim potomkům sdělit, proč tyto stavby vznikaly, jak vznikaly, jak se nám žilo, jak jsme uvažovali a jak byli lidé zvyklí nakupovat na internetu v roce 2020,“ usmál se ředitel.

Projektant Jiří Vohralík pak podotkl, že ačkoliv se jedná o halu, starou a novou budovu propojí poměrně složitý mostní tunel. Zvýší se i počet zaměstnanců. „Sto dvacet pracovních míst na to, že jde o třídění balíků, není tak málo,“ usmál se.

Náměstek jihlavské primátorky Martin Laštovička ocenil, že je centrální třídící centrum společnosti zrovna v Jihlavě, která leží ve středu republiky. „Historicky se nacházíme mezi Prahou a Brnem, mezi Prahou a Vídní a jsme takovým přirozeným centrem České republiky,“ řekl Laštovička. Dále pak uvedl, že Jihlava je také ve středu spojnice Baltského a Jaderského moře, Londýna a Oděsy nebo Madridu a Moskvy.

Koronavirus e-shopům nahrál na smeč

Za prudkým nárůstem zájmu o přepravní společnosti stojí koronavirus, respektive uzavřené obchody. V minulém roce lidé masivně přešli do on-line života a nárůst počtu balíčků byl loni před Vánoci až dvojnásobný oproti roku 2019.

Některé e-shopy hlásí na začátku letošního roku hlásí stoprocentní nárůst prodejů oproti loňskému roku. „Naštěstí jsme na to byli připraveni,“ prohlásil například obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

Klikejte s rozmyslem

Lidé dnes kliknou na internetu na tlačítko a neuvědomují si, jak ohromný řetězec logistických operací spouští, uvědomuje si ředitel Včela. „Popřál bych nám, abychom klikali s rozmyslem a zbytečně nezvyšovali spotřebu. Vypadá to, že hovořím proti našim zájmům, ale není to tak,“ dodal.
Firmě totiž prý záleží na životním prostředí a například veškerá voda z areálu jde přes retenční nádrž, kde žijí ryby i obojživelníci.

Co se týká prostorů, třeba Česká pošta zvětšovat své haly na Vysočině nemusí.

„Problémem České pošty nejsou kapacity prostor, ale spíše nastavení procesů v logistice. Nové vedení logistiky České pošty začalo tento problém intenzivně řešit,“ řekl Deníku mluvčí Matyáš Vitík a jako důkaz zmínil zvládnuté „Vánoce na druhou“.

Tam prý bylo v jeden moment v přepravě až milion sto osmadvacet tisíc balíků. Zesílený předvánoční provoz pak byl prodloužen až do konce ledna.

Zásilkovna pak hlásí třikrát více doručených balíků na přelomu roku než o dvanáct měsíců dříve.

Pracuje na tom, aby se zvýšil počet výdejních míst i samoobslužných výdejních Z-Boxů.